Lärarhögskolan utlyser planeringsbidrag till UVK och Skolfi 2021

10 november 2020

I syfte att stödja utbildningsvetenskapliga forskningsansökningar utlyser Lärarhögskolan ett antal planeringsbidrag om 50 tkr vardera.

Bidraget riktar sig till forskare som vill stärka en projektansökan till Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté eller till Skolforskningsinstitutet.

Deadline för ansökan är den 4 december.

Lärarhögskolans planeringsbidrag riktar sig till dig som vill stärka en forskningsansökan till Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté eller till Skolforskningsinstitutet.

I syfte att stödja utbildningsvetenskapliga forskningsansökningar utlyser Lärarhögskolan ett antal planeringsbidrag om 50 tkr vardera. Den sökande ska vara anställd vid Umeå universitet och som huvudsökande ha skickat in en ansökan till Skolforskningsinstitutet eller Vetenskapsrådets stora utlysning inom utbildningsvetenskap för projektbidrag våren 2020.

Planeringsbidragen fördelas till utbildningsvetenskapliga projektansökningar som inte erhållit anslag från dessa forskningsfinansiärer 2020 men som ändå fått höga betyg.

Planeringsbidraget ska användas för att vidareutveckla projektansökan och ska vara förbrukat vid sista ansökningsdatum för
Skolforskningsinstitutets utlysning eller Vetenskapsrådets stora utlysning för projektbidrag inom utbildningsvetenskap våren 2021.

Planeringsbidraget kan användas av anställda vid Umeå
universitet som ingår som huvudsökande eller medsökande i den projektansökan som ska insändas 2021. Vid konkurrens kommer finansiärens betyg att vara utslagsgivande, vilket innebär
att ansökningar med höga poäng kommer att prioriteras före ansökningar med lägre poäng.

Ansökan

Ansökan om planeringsbidrag skickas in digitalt till medel@diarie.umu.se och ska innehålla:

• Vetenskapsrådet/Skolforskningsinstitutets beredningsgrupps yttrande över den aktuella projektansökan som insändes våren 2020
  • En kort beskrivning av hur och av vem/vilka planeringsbidraget ska användas. (Högst 1000 tecken.
  • Diarienummer FS 2.1.6-2236-20 i mailets rubrikrad och på sidhuvudet på ansökan.

Sista dag för ansökan är den 4 december 2019.

Beslut och återrapportering

Beslut fattas den 21 december 2020.

Den som erhåller medel i denna utlysning ska återrapportera förbrukningen av dessa genom att skicka in bekräftelsen på att de har lämnat in en ny ansökan till Skolforskningsinstitutet eller till
Vetenskapsrådets stora utlysning för projektbidrag inom utbildningsvetenskap, våren 2021.

Uppföljning kommer också att göras av hur många av de som erhållit planeringsbidrag i denna utlysning som också beviljats projektmedel från ovanstående forskningsfinansiärer påföljande år.

Carina Rönnqvist, forskningssamordnare vid Lärarhögskolan
E-post: carina.ronnqvist@umu.se