Hållbarhet i fokus för Formas kommunikationsutlysning 2021

19 november 2020

Den 10 december öppnar Formas nästa kommunikationsutlysning. Totalt avsätts 15 miljoner kronor till kommunikationsprojekt som knyter an till Formas ansvarsområden; miljö, areella näringar och samhällsbyggande, och samtidigt bidrar till de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

Syftet med kommunikationsutlysningen är att stödja projekt som kommunicerar och populariserar forskning rörande hållbar utveckling så att kunskapen kommer till användning och skapar nytta i samhället. Den maximala finansieringen per projekt är 1,8 miljoner kronor och du kan söka medel för upp till tre år.

För att beviljas medel ska fokus för kommunikationsprojektet ligga inom något av Formas ansvarsområden och bidra till att de globala hållbarhetsmålen nås. Till exempel genom att kommunicera kring klimat, olika miljöfrågor, cirkulär ekonomi, livsmedel, jordbruk, vattenbruk, skogsbruk eller hållbar samhälls- och stadsplanering.

Exempel på aktiviteter

Så, vad kan du då söka för? Tanken är att utlysningens medel ska göra det möjligt att sprida kunskap om forskning och hållbarhet till de målgrupper projektet vill nå på ett nyskapande sätt.

I tidigare kommunikationsutlysningar har ansökningarna bland annat handlat om populärvetenskapliga seminarier, utställningar, filmproduktioner, teateruppsättningar, olika slags publikationer, digitala utbildningsmaterial och spel.

Krav från Formas

Alla kommunikationsprojekt som söker pengar hos Formas ska ha en ansvarig projektledare. För att säkra såväl den vetenskapliga som den kommunikativa kvaliteten kräver Formas att det i projektgruppen finns medverkande med både forskar- och kommunikationskompetens.

Sista ansökningsdag är 2 februari 2021

Läs mer om utlysningen på Formas webbsida

OBS! En fullständig utlysningstext publiceras i samband med att utlysningen öppnar för ansökningar kl. 14.00 den 10 december 2020.

Redaktör: Lena Holmberg