Sök bidrag från Hjärnfonden

6 februari 2020

Hjärnfonden stödjer forskning om hjärnan och övriga nervsystemet, samt om sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar. I år går det också att få bidrag från Team Rynkeby-God Morgon Skolloppet för forskning inriktad mot psykisk ohälsa hos barn och unga. Sista ansökningsdag är 2 mars.

Under 2020 kommer Hjärnfonden att stödja ett antal projekt inom hela det neurovetenskapliga området med minst 600 000 kr vardera. Bidraget avser forskning under ett år och inga garantier ges för fortsatt medelstilldelning. Däremot kan Hjärnfondens vetenskapliga nämnd, om den finner att något projektförslag är särskilt excellent, besluta om såväl tvåårigt bidrag som utökat bidragsbelopp.

Hjärnfonden vänder sig till forskare med flera års erfarenhet av forskning efter dispitationen och med anställning eller tydlig anknytning till svenskt lärosäte, t.ex. verksamhet vid universitetsklinik. Minst hälften av arbetstiden måste vara förlagd till Sverige.

Traumatisk hjärnskada

Forskningsbidrag kan fås med särskilt stöd från Anna-Stina och John Mattsons Minnesstiftelse för sonen Johan. Forskningen ska vara inriktad mot traumatisk hjärnskada och sådana skador i hjärna eller ryggmärg som kan uppkomma genom trafikskador. Såväl klinisk som grundvetenskaplig forskning beaktas.

Psykisk ohälsa hos barn och unga

Nytt för i år är att det även går att erhålla forskningsbidrag med särskilt stöd från Team Rynkeby-God Morgon Skolloppet. Forskningen ska då vara inriktad mot psykisk ohälsa hos barn och unga.

Vill du söka?

Ansökan lämnas in elektroniskt via Hjärnfondens webbaserade ansökningsportal. Inom fem dagar efter sista ansökningsdag ska dock ansökans första sida skrivas ut på papper, signeras av både sökande och prefekt och skickas in per mejl till:
forskningsstod@hjarnfonden.se

Sista ansökningsdag är måndagen den 2 mars kl 23:59.

Du hittar både mer information om vad ansökan ska innehålla och ansökningsportalen på Hjärnfondens forskningswebb.

Redaktör: Lena Holmberg