Utlysning av uppdrag inom ULF, Umeå-noden, för genomlysning av samverkan

17 april 2020

Sista ansökningsdag 25 maj 2020.

Regeringen har uppdragit åt Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Umeå universitet och Karlstads universitet att planera och genomföra en försöksverksamhet i syfte att utveckla och pröva olika modeller för samverkan mellan lärosäten och huvudmän.

Försöksverksamheten har fått namnet ULF - Utveckling, Lärande, Forskning.

Ovan nämnda universitet utgör alla "noder" till vilka andra lärosäten med lärarutbildning i Sverige har anslutits. I Umeå-noden ingår ytterligare fem lärosäten: Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet, Högskolan Dalarna, Mälardalens högskola och Örebro universitet. Modeller och strategier skiljer sig i vissa avseenden åt, såväl mellan de fyra noderna som mellan medverkande lärosäten inom respektive nod.

Ett behov finns nu att:

• i första hand genomlysa och analysera hur respektive lärosäte skapar förutsättningar för att bedriva försöksverksamhet med ULF-avtal inom ramen för nodens gemensamma utgångspunkter.
  • I andra hand att identifiera övergripande hinder och möjligheter till samverkan mellan lärosäte och skolan på ett mer generellt plan, inom Umeå-noden.

Till detta arbete sökes 2-5 disputerade forskare som är anställda vid de sex lärosätena inom Umeå-noden. Sökande ska ha vetenskaplig kompetens inom utbildningsvetenskap eller annat för uppdraget relevant område.

Meriterande är även erfarenhet av följeforskning, utvärderingar, eller liknande, samt erfarenhet av samverkan mellan skolväsende och akademi.

Uppdraget omfattar per person 20-50 procent av heltid (dock högst 120 procent totalt), och pågår under 1,5 år, med start 1/9 2020 eller enligt överenskommelse. Uppdragstagarna bildar tillsammans en projektgrupp som leds av en av deltagarna (projektledaren), vars arbetsinsats också blir mer omfattande, 40-50 procent av en heltidsanställning.

Arbetar du idag vid något av de medverkande lärosätena inom Umeå-noden, är intresserad av att studera hur samverkan mellan skolans huvudmän och lärosäten fungerar, och samtidigt vill ingå i en grupp som har liknande intresse och uppdrag – då uppmanas du att skicka in dina ansökningshandlingar. Du kan också gärna tipsa lämpliga kollegor om uppdraget!

För mer information, se utlysning.

Sista datum för ansökan är 25 maj 2020.

Kontakt:
Johan Lithner, 090-7866908
Boa Drammeh, 090-786 56 82

Välkommen med din ansökan!
Lärarhögskolan