IceLab tvärvetenskapliga postdoktorstipendier

16 april 2020

Med ekonomiskt stöd från Kempe Stiftelsen öppnar IceLab vid Umeå universitet nu för ansökningar från tvärvetenskapliga forskargrupper för tre projekt.

Integrated Science Lab (IceLab) arbetar för att främja och underlätta tvärvetenskapliga samarbeten - med fokus på forskning som integrerar teoretiskt, beräkningsmässigt och empiriskt arbete.

Med Lunchpitchar och andra initiativ har IceLab framgångsrikt bistått nya idéer att ta form mellan forskare, men det aktuella multidisciplinära postdoktorprogrammet går ett steg längre.

Vi inbjuder nu team med två eller flera forskare att lämna in nya tvärvetenskapliga projektförslag, för att få igång ett nytt projekt som behöver nytt samarbete över olika discipliner och med olika metodologier.

De tre topprankade projekten kommer var och ett att få tillgång till finansiering för ett tvåårigt postdoktorsstipendium. Dessa delade postdoktortjänster som handleds av tvärvetenskapliga forskargrupper som spänner över institutioner vid Umeå universitet eller Sveriges lantbruksuniversitet kommer att göra det möjligt för nya samarbeten att växa från en idé till konkret ny forskning.

Ansök senast den 15 maj 2020.

Läs mer på icelab.se