Utlysning av Forskningsresurs för Covid-19 associerad forskning

1 juni 2020

Medicinska fakulteten utlyser planeringsanslag för Covid-19 associerad forskning. Målsättningen med denna utlysning är att resursen ska stärka Covid-19 associerad forskning vid fakulteten och förbättra konkurrenskraften när det gäller externa anslag sökta för Covid-19 forskning från statliga forskningsråd och andra nationella forskningsfinansiärer.

Resursen är öppen men beaktat att det är ett planeringsanslag och den relativt korta dispositionstiden (201001–211231) för anslaget bör det i första hand användas till finansiering av driftsmedel, infrastruktur eller om motiverat finansiering av redan befintlig personal.
Planeringsanslagets storlek är mellan 200 000 till 1 000 000 kr.

Forskningsresursen riktar sig brett mot forskning som kan minska utbredningen av Covid-19 pandemin eller förhindra framtida pandemier. Forskningen kan också handla om Covid-19 patogenes, diagnostik, behandlingsmetoder, vaccin, läkemedel, smittmekanismer, medicintekniska produkter tillika forskningsfrågor ur epidemiologiska, folkhälso- och vårdvetenskapliga perspektiv.

Den som redan beviljats planeringsanslag från fakulteten för Covid-19 forskning kan söka men inte för samma kostnader. Information om detta kommer att efterfrågas i ansökan.

Ansökan bör skrivas på engelska (eftersom granskarna kan komma att vara engelskspråkiga); ska vara underskriven av sökanden och bestyrkt av institutionens prefekt. Prefekten intygar även att, och hur, ansökan har genomgått intern peer-review granskning vid institutionen.

Behörighet att söka
Behöriga att söka är anställda vid Medicinska fakulteten med doktorsexamen och minst 20% omfattning på anställningen under hela perioden 2020-10-01 till 2021-12-31.

För frågor rörande behörighet att söka kan institutionens administratör kontakta Wasif Ali (wasif.ali@umu.se).

Beredning och beslut
Beredningsgruppen har i uppdrag att bedöma ansökningarna utifrån följande bedömningskriterier och skalor:
• Projektets vetenskapliga kvalitet (1-7)
• Sökandes kompetens (1-7)
• Genomförbarhet (1-3)
• Relevans för Covid-19 associerad forskning (Ja eller Nej)
• En sammanvägd bedömning som reflekterar ansökans vetenskapliga kvalitet (1-7)

Poängsättning enligt dessa kriterier syftar till att underlätta bedömningen av enskilda parametrar. Även en sammanvägd bedömning som reflekterar ansökans vetenskapliga kvalitet kommer att göras. Baserat på bedömningen gör alla granskare dessutom en individuell ranking av de ansökningar som har bedömts. Alla granskares individuella rankning av ansökningarna vägs samman till en gemensam rangordning som diskuteras vidberedningsgruppens möte. När två eller fler ansökningar bedöms likvärdiga utifrån total poäng värderas projektets vetenskapliga kvalitet högst.
Ansökan skickas elektroniskt som en sammanhållen PDF-fil till medel@diarie.umu.se senast 26 juni 2020.
• Skriv diarienummer FS 2.1.6-1233-20 i mailets ämnesrad.
• Namnge din fil "FS 2.1.6-1233-20 Covid-19 resurs_ditt namn".

Redaktör: Wasif Ali