Utlysning Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning

15 maj 2020

Svenska Sällskapet för Medicinsk Forskning utlyser ett nytt treårigt anslag för postdoktoral utbildning i medicinsk vetenskap. Ansök mellan den 15 oktober och den 15 november.

Syftet är att ge yngre forskare möjlighet uppnå meritering som leder till etablering av självständig forskning.

Anslaget kan sökas för hel- eller halvtidsstudier, där anslag på halvtid är avsett för personer som i sin ordinarie tjänst är kliniskt verksamma. Det nya anslaget ersätter därmed SSMF:s tvååriga postdoktorala stipendium.

SSMF:s postdoktorala anslag är avsett att täcka sökandes lön inklusive sociala avgifter och ska förvaltas av ett svenskt universitet där anslagsmottagaren är anställd under hela bidragsperioden. Anslagsbeloppet för heltid är 780 000 kronor/år och för halvtid, i kombination med 50 procent klinisk tjänstgöring, 546 000 kronor/år.

Den som förlägger de två första åren av de postdoktorala heltidsstudierna utomlands är också kvalificerad att ansöka om ett återvändarbidrag i form av ett ramanslag på 500 000 kronor för det tredje anslagsåret.

För de sökande som väljer att förlägga sina postdoktorala studier utomlands under de två första åren av stödet finns möjlighet att istället för anslag välja försörjning i form av ett personligt och skattefritt stipendium för den perioden. Beloppet är då 300 000 kronor/år och gäller endast för heltidsstudier.

Under det tredje året (återvändaråret) ska alla mottagare vara anställda av ett svenskt universitet och lön gäller då som försörjningsform.

Behöriga att söka är personer som avlagt doktorsexamen inom preklinisk eller klinisk medicinsk disciplin eller inom ett till medicinen närliggande ämnesområde högst tre år före ansökningstidens utgång och senast den 31 januari 2021.

Den sökande ska ha dokumenterad forskningsverksamhet i Sverige under minst ett år samt ha för avsikt att förlägga sin framtida forskning i Sverige.

Ansökningsperioden löper mellan den 15 oktober och den 15 november och beslut meddelas i april påföljande år.

SSMF:s postdoktorala anslag är avsett att tillträdas tidigast den 1 juli beslutsåret och senast den 1 januari påföljande år.

För mer information och ansökan https://www.ssmf.se/for-forskare/.

Redaktör: Lena Åminne