IceLab rekryterar postdoktorer till tre tvärvetenskapliga projekt

18 juni 2020

IceLab har genom Kempestiftelserna fått stöd till postdoktorsstipendier för att starta ett nytt tvärvetenskapligt forskningsprogram. Nu startar rekryteringen av postdoktorer för tre projekt som täcker ämnen från modellering av Covid-19-dynamik till mål för antimikrobiella medel och klimatpåverkan på inlandsvattencykeln.

IceLab ansökte hos Kempestiftelserna om finansiering av nio postdoktorer för att kunna starta nya tvärvetenskapliga projekt och samarbeten mellan institutionerna vid Umeå universitet och Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. Ansökan var framgångsrik, Kempe tilldelade tre postdoktorsstipendier för att starta programmet. Dessa erhåller finansiering för ett tvåårigt stipendium och 70 000 SEK vardera för driftskostnader och rekrytering.

IceLab bjöd sedan in grupper med två eller flera forskare att lämna in sina tvärvetenskapliga projektförslag. De mottog 17 ansökningar som representerade 21 institutioner vid Umeå universitet och SLU. Dessa rankades av två granskare utanför IceLab. De tre främsta projekten som kommer att finansieras och från och med den 15 juni är öppna för ansökningar från postdoktorskandidater är:

1. Modelling strategies for long-term suppression of COVID-19 in Sweden

Projektet strävar efter att generera ny insikt om underliggande determinanter och mönster för superspridning och kluster av Covid-19. Den kommer att använda sig av epidemiologiska och beräkningsvetenskapliga metoder i kombination med olika typer av epidemiologiska och socioekonomiska data. Det slutliga målet är att använda dessa insikter för att utveckla nya strategier som möjliggör undertryckande av viruset samtidigt som man undviker skadliga effekter på ekonomin.

Projektet kommer att ledas av Joacim Rocklöv (epidemiologi och folkhälsa), tillsammans med Åke Brännström (matematik), Martin Rosvall (fysik), Henrik Sjödin (epidemiologi och folkhälsa), Kenneth Bodin (Algoryx Simulator), Anders Johansson (klinisk bakteriologi) och Annelis Wilder-Smith (epidemiologi och global hälsa)

2. New targets for future antimicrobials

Bakterieinfektioner med tillhörande ökning av antibiotikaresistens är ett växande globalt hot. Välkända kliniska problem som bidrar till denna utveckling är kroniska infektioner. Dessa infektioner står ofta emot mot behandlingsregimer som ökar överanvändning av antibiotika på grund av långvariga behandlingar, vilket är en drivkraft för den snabba utvecklingen av bakteriell resistens.
Målet för detta projekt är att identifiera bakteriella determinanter som kan utforskas som mål för nya antimikrobiella medel genom att avslöja bakteriella mekanismer och/eller determinanter som är kritiska för att upprätthålla infektion hos människor. Transkriptomdata för kliniskt framväxande bakterier erhållna från patienter med allvarliga infektioner kommer att kombineras med data från experimentellt validerade in vitro-genuttrycksanalyser av olika humana patogener exponerade för infektionsrelevanta miljöförhållanden.

Projektet kommer att ledas av Maria Fällman och Kemal Avican (molekylär infektionsbiologi), Martin Rosvall (fysik) och Johan Normark (klinisk infektionsbiologi).

3. Climate impact on the inland water carbon cycle

Inlandsvatten (sjöar, bäckar, floder) spelar en viktig roll i den globala kolcykeln genom att släppa ut kol till atmosfären och begrava kol i sediment. Fortfarande finns grundläggande kunskapsluckor eftersom inlandsvatten vanligtvis studeras isolerat, och ignorerar att kolflödena av inlandsvatten är intimt kopplade till större hydrologiska nätverk. Detta innebär att den nuvarande kunskapen inte tillräckligt kan fånga att förändringar i en process eller ett system genom en serie komplexa interaktioner utlöser förändringar i andra processer och system. Detta postdoktorsprojekt kommer att bedöma klimatpåverkan på koldioxidutsläpp, begravning och export från hela nätverk av inlandsvatten. Forskningen kommer att genomföras i nära samarbete med andra medlemmar av projektet.

Projektet kommer att ledas av av Jan Karlsson (ekologi, miljö och geovetenskap, CIRC), Martin Rosvall (fysik), Lina Polvi Sjöberg (ekologi, miljö och geovetenskap) och Hjalmar Laudon (skogsekologi och förvaltning).

Ansökningstiden för postdoktorer går ut den 31 augusti.

Läs mer om utlysningen och ansökningsprocessen

Om du har frågor, kontakta Gabrielle Beans på IceLab, gabrielle.beans@umu.se.