Nominera till Hilda och Alfred Erikssons pris 2021

2 juni 2020

Kungl. Vetenskapsakademien inbjuder till nominering för Hilda och Alfred Erikssons pris. Nominera senast den 1 oktober.

Kungl. Vetenskapsakademien inbjuder professorer och universitetslektorer vid medicinska, odontologiska och veterinärmedicinska fakulteter vid universitet och högskolor i Sverige, att senast den 1 oktober 2020 inkomma med skriftligt, motiverat förslag om utdelning av Hilda och Alfred Erikssons pris år 2021.

Prissumman för 2020 års pris uppgick till 120 000 kronor. Målet är att kunna dela ut priset 2021, men med hänsyn till rådande oro på finansmarknaden till följd av Coronapandemin och risken för lägre, eller helt uteblivna utdelningar kan det tyvärr inte garanteras att så kan ske. Definitivt beslut om utdelning för 2021 tas i januari 2021.

Priset utdelas som belöning för framstående forskningsinsatser "till lindring av sjukdomar på både människor och djur". Mottagare av pris ska vara svensk medborgare.

Priset delas ut våren 2021.

Mottagare under den senaste femårsperioden:
2016 professor Johan Ericson och professor Thomas Perlmann
2017 professor Mats Wahlgren
2018 professor Anna Martling
2019 professor Klas Kärre
2020 professor Pernilla Lagergren och professor Jesper Lagergren

Nominera

Nomineringsblankett

Ifyllningsbar nomneringsblankett

Nominering skickas till priskoordinator Gunilla Hallersjö via e-post gunilla.hallersjo@kva.se eller via post till Kungl. Vetenskapsakademien, Box 50005, 104 05 Stockholm.

Redaktör: Lena Åminne