Utlysning av internationaliseringsmedel

16 juni 2020

Medicinska fakultetens Internationaliseringskommitté utlyser internationaliseringsmedel för hösten 2020. Utlysningen är öppen t.o.m. 18 oktober och kan fortsatt sökas för spår IV – Utveckling av kurser och moment på engelska. Övriga delar (spår I-III och V) har avbrutits efter beslut av Internationaliseringsstrategiska kommittén.

Följ instruktioner avseende ansökan nederst i dokumentet.

I. Utlandsvistelse under doktorandtiden
Utlysningen avser medel för vistelse vid lärosäte utomlands (≥3 veckor) under doktorandtiden. I ansökan bör det framgå hur forskningsmiljön gagnar avhandlingsarbetet och om den är intressant för en framtida postdoktorsperiod. Handledarens stöd är ett krav och medfinansiering från externa källor är meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

II. Förbered en postdoktoral vistelse utomlands
Utlysningen avser medel för besök vid ett utländskt lärosäte som förberedelse för en postdoktoral vistelse. I ansökan inkluderas en kort beskrivning som motiverar val av lärosäte/forskningsinstitution. Medel kan sökas under sista året av doktorandtiden (handledarens stöd är ett krav) eller inom två år efter disputation. Medfinansiering från externa källor är meriterande. Max 15 000 kr beviljas.

III. Utlandsvistelse vid postdoktoral meritering
Utlysningen avser medel för en forskningsvistelse vid ett lärosäte utomlands (≥3 veckor), inom tre år efter disputation. I ansökan inkluderas en kort beskrivning som motiverar val av lärosäte/forskningsinstitution. Medfinansiering från externa källor är meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

IV. Utveckling av kurser/moment på engelska
Utlysningen avser medel för utveckling av kurser/moment på engelska inom fakultetens utbildningsprogram; internt utvecklingsarbete och/eller samarbete med utländskt lärosäte. Medfinansiering är meriterande. Max 60 000 kr beviljas.

V. Förberedelse för lärar- och studentmobilitet
Utlysningen avser medel för förberedelse som möjliggör lärar- och studentmobilitet inom fakultetens utbildningsprogram på grundnivå och/eller avancerad nivå. Medfinansiering är meriterande. Max 25 000 kr beviljas.

Instruktion för ansökan och återrapport

Behörig att söka är den som är antagen till utbildning på forskarnivå vid Medicinska fakulteten (I-II) och/eller anställd vid Medicinska fakulteten eller Norra sjukvårdsregionen (I-V) vid tidpunkten för ansökan och vid den planereda aktiviteten. Endast en ansökan per sökande och respektive spår (I-V). Ansökan skickas till medel@diarie.umu.se, med utlysningens diarienummer FS 2.1.6-1099-20 i ämnesraden.

Ansökan skrivs på engelska, max 1 A4-sida plus en sidas CV (Georgia font 10) och ett "Letter of intent" från aktuellt utländska lärosäte. Ange utlysningens diarienummer, vilken del av utlysningen det gäller (I-V), den sökandes namn och personnummer, avdelning/institution, tidpunkt för disputation (I-III), mejl och mobil, utländskt lärosäte och dess kontaktperson (ej krav för IV). Beskriv planerade aktiviteter, förväntad nytta för den sökande och för universitetet. Ange budget kopplade till aktiviteter, inklusive eventuell medfinansiering (finansiär och summa). Namnge den som har godkänt ansökan: huvudhandledare för doktorander (I & II), prefekt (II-III) eller programrådsordförande (IV-V).

Instruktion för kort CV. Högskoleexamen: år, ämnesområde och lärosäte; Doktorsexamen: år, ämnesområde, lärosäte, avhandlingens titel samt handledare; Postdoktorsvistelser: år och placering; Nuvarande anställning: förordnandetid, andel forskning i anställningen; Tidigare anställningar: typ av anställning och förordnandetider; Uppehåll i forskningen: tidsperiod och orsak; Handledning: studentuppsatser, doktorander och postdoktorer.

Rapport, skriven på engelska, på max en A4-sida inkl. ekonomisk redovisning (Georgia font 10) ska lämnas inom en (1) månad efter avslutad aktivitet till mejl nedan, dock senast 2022-06-30. De sökande som har erhållit medel förväntas dela med sig av sina erfarenheter inom fakulteten.

Sista dag för ansökan är 2020-10-18.

Frågor och funderingar

Frågor, eller andra funderingar som gäller internationalisering, kan ställas till int.med@umu.se

Redaktör: Lena Åminne