Utlysning Erik Philip-Sörensens Stiftelse

8 april 2021

Anslag för genetisk forskning utdelas efter särskild ansökan till forskare eller forskargrupper i Sverige utan någon begränsning till universitet eller högskola. Ansök senast den 19 september.

Anslag för humanistisk forskning utdelas efter särskild ansökan till i första hand disputerade forskare eller forskargrupper knutna till discipliner inom humaniora vid Lunds universitet. Vi välkomnar speciellt ansökningar frän yngre post-doc forskare som önskar att utveckla nya forskningsteman.

Stiftelsen önskar stödja djärv, framtidsinriktad forskning av välmeriterade forskare och forskningsgrupper. En broschyr om stiftelsens verksamhet kan beställas frän adressen nedan. Anslag utdelas normalt inte till odisputerade forskare.

Rent klinisk/medicinsk forskning stöds inte av Stiftelsen.

Storleken pä de beviljade anslagen ligger normalt mellan 50.000 och 400.000 kronor.

Ansökan om forskningsanslag ska vara Stiftelsen tillhanda senast den 19 september varje år. Vid frågor kontakta SEB, Stiftelsesupport på tel 040- 667 6417. Telefontid: Tis kl 13-15

Ansökan ska ske elektroniskt via stiftelsens hemsida www.epss.se Ansökan ska ge en fullständig beskrivning av projektet. Till ansökan bör läggas en kort presentation av den sökande med redovisning av publicerade vetenskapliga arbeten samt en projektbeskrivning pä högst fem sidor. Ansökningar bedöms med avseende på vetenskaplig kvalitet och allmän lämplighet av Stiftelsens styrelse i anslutning till ordinarie ansökningstillfälle. Beslut om utdelade anslag tillkännagives normalt på donators födelsedag den 11 december.

Anslag ska administreras av svenskt universitet eller högskola. Ekonomisk och preliminär vetenskaplig redogörelse krävs innan nytt anslag kan erhållas.

Redogörelse för utfört forskningsarbete ska sändas till Stiftelsen genom det digitala ansökningssystemet senast två år efter anslagets erhållande. Publicerad forskning bifogas om så är möjligt som pdf-fil till forskningsredogörelsen.

Anslag som inte tagits i anspråk inom två år återgår till Stiftelsen.

Redaktör: Lena Åminne