Vill du vidga dina vyer? Sök Strategisk mobilitet

10 maj 2021

Via utlysningen Strategisk mobilitet finansierar Stiftelsen för Strategisk Forskning, SSF, lönekostnaden för personer som under en period vill röra sig mellan industri/näringsliv/myndighet/sjukhus och akademi/forskningsinstitut. Ansök senast 7 september.

SSF:s uppdrag är att finansiera forskning av högsta kvalitet som bidrar till Sveriges konkurrenskraft och samtidigt främja rörlighet såväl internationellt som nationellt och mellan universitet, institut och företag.

Under en tvåårsperiod har SSF därför avsatt tio miljoner kronor för en satsning på strategisk mobilitet. Varje bidrag inom programmet täcker en forskares eller motsvarande persons lön under en fyra till tolv månaders utbytestjänstgöring inom annan sektor än den som personen är aktiv inom.

Gästforskaren ska under vistelsen bedriva strategisk forskning inom något av stiftelsens ansvarsområden:

• naturvetenskap,
  • teknik
  • eller medicin.

Utbytet sker i normalfallet i Sverige, men perioden kan också spenderas i en annan sektor utomlands eller i form av att personer med värdefull expertis från utlandet kommer till annan sektor i Sverige, om det är motiverat hur detta bidrar till utvecklingen av svensk konkurrenskraft.

Syftet med programmet är att öka personlig rörlighet, kunskapsöverföring och korsbefruktning mellan sektorer.

Vill du ansöka?

Vänligen skriv din ansökan på engelska.

Sista ansökningsdag är 7 september 2021 kl 14:00 och tidigaste projektstart är 1 januari 2022.

Du hittar den fullständiga utlysningstexten på SSF:s hemsida.

För mer information, kontakta:

Redaktör: Lena Holmberg