Inbjudan samarbete forskarutbildning utbildningsvetenskap

23 september 2021

Lärarhögskolan vid Umeå universitet inbjuder nu institutioner, enheter och fakulteter vid Umeå universitet samt skolhuvudmän i regionen (Västerbotten, Örnsköldsvik samt andra skolhuvudmän som har samverkan med Umu) att inkomma med ansökan om delfinansiering av doktorander inom det utbildningsvetenskapliga området.

Sammanlagt erbjuder Lärarhögskolan inför höstterminen 2022 delfinansiering av 17 nya doktorandanställningar inom ramen för Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området.

Lärarhögskolans definition och avgränsningar av utbildningsvetenskap

Det kommer även att finnas möjlighet att delfinansiera licentiander, en anställningsform där vi främst vänder oss till skolhuvudmän. En licentiatsutbildning innebär två års heltidsstudier och det finns möjlighet för den forskarstuderande att bedriva studierna på t ex halvfart och samtidigt arbeta som lärare på den andra tiden.

Ekonomi

Lärarhögskolan kommer att delfinansiera kostnaden för forskarutbildningen med totalt 2 015 tkr för forskarstuderande som bedriver studier om 240 hp. Medlen kommer att utfördelas under fem år. Om delfinansieringen avser forskarstuderande som kommer studera mindre än 240 hp, t ex genom att tillgodoräkna sig kurser/avhandlingsarbete från tidigare studier eller ha licentiatexamen som slutmål, reduceras Lärarhögskolans finansiering till att bli proportionellt mot den studerade tiden.

Villkor för antagning

Delfinansieringen avser endast nyantagning av forskarstuderande via utlysning, och kan inte finansiera redan antagna personer. Delfinansiering kan efter samråd med Lärarhögskolan innefatta utrymmen som redan är utlysta men ännu inte tillsatta. Det är inte möjligt att kombinera annan finansiering från Lärarhögskolan med delfinansieringen i denna utlysning.

Eftersom ett av forskarskolans primära syften är att bygga en universitetsgemensam forskarutbildningsmiljö inom det utbildningsvetenskapliga området ska den studerande läsa ett obligatoriskt kurspaket om 22,5 hp i forskarskolans regi.

Intresseanmälan

Ansökan görs av dekan, prefekt, rektor/skolchef eller motsvarande i detta webbformulär senast den 10 december 2021.

I det fall där fakulteten ombesörjer fördelningen av doktorandutrymmen till institutioner ska dekan skicka in ansökan.

Beslut om fördelning av doktorandutrymmen fattas vid styrelsens möte i februari 2022.

Informationsmöte

Om ni vill veta mer om utlysningen, forskarskolan och/eller ekonomin är ni varmt välkomna till vårt informationsmöte på zoom.
Tid: måndag 25 oktober, kl 10-11
Länk: https://umu.zoom.us/my/carinaro

Preliminär tidsplan

25/10 Informationsmöte med institutioner och skolhuvudmän (zoom)
10/12 Sista dag för ansökan om LH:s doktorandutrymmen
?/2 Sista dag för institutioner att meddela inriktning och medfinansiering
?/2 LH:s styrelse – beslut
?/2 Utannonsering av doktorandanställningar
25/3 Deadline för ansökningar
13/5 Förslag på doktorander/forskningsprojekt till LH från institutioner och skolhuvudmän
20/5 Besked från FU till institutioner/skolhuvudmän
3/6 Alla anställningsbeslut klara
10/9 Alla avtal och överenskommelser undertecknade

Mer information

Kontakta oss gärna om ni vill veta mera om Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området och om hur samarbetet mellan institution/skolhuvudman fungerar.
Carina Rönnqvist, forskningssamordnare
carina.ronnqvist@umu.se

Vi ser fram emot er ansökan!
Lärarhögskolan