KAW-projekt 2022: Teknisk-naturvetenskaplig fakultets hanteringsordning

16 september 2021

Knut och Alice Wallenbergs stiftelse utlyser medel till forskningsprojekt av hög vetenskaplig potential inom naturvetenskap, teknik och medicin. Institutionerna på teknisk-naturvetenskaplig fakultet inbjuds att nominera projekt till fakulteten senast den 4 oktober.

Teknisk-naturvetenskaplig fakultet får nominera upp till fem projekt till rektor som därefter gör ett urval om vilka projekt som Umeå universitet nominerar till Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Vilka kan nomineras?

En projektgrupp utgörs av två till fem forskare som samarbetar kring en sammanhållen vetenskaplig frågeställning. Projekt prioriteras där forskarnas komplementära kompetenser gör det möjligt att ta sig an hypoteser och frågeställningar inom nya forskningsområden, framförallt av gränsöverskridande karaktär där svenska forskare intar en internationell tätposition, och där varje individuell forskare skulle ha svårt att själv angripa frågeställningen.

Ett projekt ska ha en fristående målsättning och inte endast utgöra tilläggsfinansiering till redan påbörjad verksamhet.

Nomineringsprocessen

Nomineringarna till fakulteten ska innehålla:
• Namn och meritförteckning för samtliga forskare i projektet
• Projektbeskrivning på fyra sidor ska skrivas på engelska (en slutgiltig ansökan som skickas till stiftelsen kan vara på tio sidor).
• En övergripande budget: Uppskattning av totalt sökt belopp inklusive lokalkostnader och overhead samt varje parts andel av budgeten.
• Intyg från berörd institution att prefekten stödjer och därmed står för institutionens del av medfinansieringen.

Projektförslag skickas till forskningssamordnare robert.johansson@umu.se på kansliet vid Teknisk-naturvetenskaplig fakultet senast den 4 oktober 2021.

Fakulteterna vid universitetet skickar därefter sina nomineringsförslag, inklusive underlag, senast den 26 oktober till Enheten för forskningsstöd och samverkan som kommer att göra nomineringarna tillgängliga för alla medverkande fakulteter.

Mer information:

Umeå universitets handläggningsordning

Mer information om utlysningen på KAW-stiftelsens webbplats