Ny utlysning av medel till forskning om digital unikitet

2 november 2022

När allt fler tjänster blir digitala förändras relationen mellan kunder och rådgivare. Vad avgör hur människor väljer bank och försäkringsbolag? Det utlyser Länsförsäkringars Forskningsfond medel för att få svar på. Ansök senast 19 december kl. 12. 

Enligt Länsförsäkringars Forskningsfond är det ett svårt, men viktigt, behov att försöka se bortom de närmaste åren och fundera över kundrelationens utveckling på längre sikt. Vad ska den byggas på när finansbranschens aktörer blir alltmer lika varandra genom den digitala transformationen?

– Många aktörer genomgår liknande digitaliseringsprocesser just nu. Samtidigt finns ett behov av att behålla sin särart för att vara tydlig gentemot kunden om vad man erbjuder som är unikt. Det här är komplexa frågor och vi tror att branschen kan utvecklas med mer forskningsbaserad kunskap i ryggen, säger Mari Sparr, forskningsledare på Länsförsäkringars Forskningsfond.

Upp till tre miljoner i projektanslag

För att öka kunskapen om finanssektorns utvecklingsmöjligheter efterlyser Länsförsäkringars Forskningsfond forskare som i dialog vill belysa frågeställningar som:

  1. Hur kan en organisation särskilja sig relativt konkurrenter som genomgår en likartad digital utvecklingsprocess?
  2. Vad inverkar mest på kundens val av leverantör?
  3. Vilka organisatoriska möjligheter och utmaningar framträder för bolag i finanssektorn?
  4. Hur etableras och underhålls en uthållig relation med kunder?

Projekten kan omfatta upp till tre miljoner kronor vardera. Resultaten från forskningen kommer göras allmänt tillgängliga så att de kan vara till stöd för mer forskningsbaserade beslut framöver.

Vill du ansöka?

Du hittar mer information och ansökningshandlingar på:

Länsförsäkringar.se/utlysningar

Har du frågor? 

Kontakta gärna: 
Mari Sparr
Forskningsledare Länsförsäkringars Forskningsfond
mari.sparr@lansforsakringar.se
072-142 83 94

Redaktör: Lena Holmberg