Utlysning medel för pedagogisk sabbatical

22 november 2022

Utbildningsstrategiska nämnden utlyser medel för sabbatical-vistelse vid utländskt universitet med start under 2023, med avsikt att främja utbildning på grundnivå och avancerad nivå. Ansök senast 3 mars.

Exempel på aktiviteter: Egen undervisning, auskultation eller att tillägna sig nya pedagogiska metoder/verktyg, erfarenhetsutbyte, utveckling av pedagogiska samarbeten med annat lärosäte.

Behöriga att söka är fakultetens tillsvidareanställda lärare som har erfarenhet av kursansvar eller motsvarande pedagogiskt ansvar, samt har erfarenhet av pedagogisk utveckling. Ansökan sker i samråd med prefekten vid den sökandes institution. En tillsvidareanställning som universitetslektor/professor ger rätt att söka 3-12 månader sabbatical.

Utbildningsstrategiska nämnden tilldelar medel enbart i de fall då det finns en tydlig:

• motivering för vistelsen
  • en plan för vistelsen
  • en beskrivning av hur individen, programmet/kursen och fakultetens utbildning på grund- och avancerad nivå gagnas av en sabbatical-vistelse.

Institutionen erhåller GU-resurs för motsvarande tid, d.v.s. för andelen grundutbildningsanslag i lärarlönemedel för berörd lärare under sabbatical-perioden, samt medel för att täcka resekostnad för en resa tur och retur till det avsedda lärosätet. Därmed tillgängliggörs en GU-resurs som institutionen kan nyttja till en ersättare inom undervisningsuppdraget för den period som berörd lärare är på sabbatical.

Ansökan ska innehålla

1. Projektplan undertecknat av sökanden inkluderande
a. syftet med vistelsen
b. förväntad effekt av hur individen, programmet/kursen och fakulteten gagnas av vistelsen
c. sökandens institutionstillhörighet och anställning
2. Ansökan ska tillstyrkas av prefekt
3. Kort CV, inte överstigande en A4-sida
4. Pedagogisk portfölj uppställd enligt universitetets regelverk
5. Intyg från mottagande universitet som bekräftar att sökanden kan beredas plats och få tillgång till resurser nödvändiga för genomförandet av projektplanen.

Ansökan kan skrivas på engelska. Ett undertecknat original ska skickas digitalt till UN.medfak@umu.se, märk e-post i ärenderaden med "Pedagogisk sabbatical". Sista ansökningsdag 3 mars 2023.

Rapport på max 1 A4-sida inklusive ekonomisk redovisning ska lämnas in till UN senast två månader efter avslutad vistelse. Vidare förväntas sökanden redovisa projektet på nämndens sammanträde och på fakultetens interna websida.

Kontaktperson

Frågor kring utlysningen besvaras av prodekan Kristina Lejon, kristina.lejon@umu.se

Redaktör: Lena Åminne