Lärarhögskolan lyser ut medel för helfinansierade, 2-åriga postdoc-anställningar

18 mars 2022

Nu välkomnar vi intresserade institutioner att skicka in en ansökan om att ta del av denna satsning.

Lärarhögskolan har initierat ett karriärtjänstprogram för nydisputerade inom det utbildningsvetenskapliga området. Anställningarna ska trygga tillväxten av utbildningsvetenskaplig, senior kompetens vid Umu. Inför en första provomgång under 2023-2024 erbjuder Lärarhögskolan medel för tre helfinansierade anställningar inom ramen för programmet.

Informationsmöte

Vill ni veta mera om satsningen? Lärarhögskolan bjuder in till ett digitalt möte om karriäranställningssatsningen. Ingen anmälan krävs.
Tid: Fredag 1 april, kl 9-10
Länk: https://umu.zoom.us/my/carinaro

Lärarhögskolans karriärprogram

Lärarhögskolans karriärprogram syftar till att skapa en framkomlig karriärväg för nydisputerade forskare inom det utbildningsvetenskapliga området, till stöd för såväl de individer som får anställningarna som för forskning och utbildning generellt inom Lärarhögskolans område. Med nydisputerad menas i detta sammanhang personer som inte har mer än tre år sedan disputationsdatum. Överhoppningsbar tid tillämpas.

Karriärprogrammet kommer i vissa delar att låna former och inslag från Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området, såsom exempelvis seminarier och forskningsinternat. Visst samarbete med andra liknande program vid campus kan förekomma, t ex vid inslag om generiska forskningskompetenser eller karriärutveckling.

Ekonomi

De medel som Lärarhögskolan fördelar utgår ifrån en schablon som i princip ska motsvara full kostnadstäckning för 100 procent forskningstid under de 2 år som anställningen som postdoc gäller. Om den som anställs kommer att utföra andra arbetsuppgifter än forskning dras motsvarande procentuellt belopp från schablonen. Om någon institution vill använda fördelad schablon för att samfinansiera fler än en postdoc-anställning är det möjligt. Detta behöver i sådana fall meddelas till Lärarhögskolan senast den 8 juni inför den gemensamma utlysningen av postdoc-anställningarna.

Beslutskriterier

Inför fördelning av medel för dessa postdoc-anställningar kommer Lärarhögskolan att göra en värdering av kvaliteten i inkomna ansökningar och samtidigt prioritera en god spridning över fakulteter och institutioner. Om det inkommit fler goda, likvärdiga ansökningar än vad det finns medel att fördela kan lottning komma att tillämpas.

Uppföljning

De ekonomiska rutiner som finns i dag vid Lärarhögskolan skapar förutsättningar för kontinuerlig dialog med berörda institutioner angående utbetalningar och hur medel använts för anställningar. Till detta ska göras en slutlig uppföljning vid projekttidens slut. Lärarhögskolan kontaktar berörda institutioner i januari 2025 för att stämma av hur satsningen fortlöpt. Uppföljningen görs i ett särskilt webformulär av prefekt vid institutionen samt den person som innehaft postdoc-anställningen. Lärarhögskolan kommer att efterfråga en kort beskrivning av innehållet i satsningen samt hur den fallit ut.

När det gäller den ekonomiska uppföljningen ska institutionens ekonom skicka en kortfattad beskrivning av huruvida medlen har använts till avsett ändamål samt uppge projektnummer i ekonomisystemet där kostnader och intäkter bokförts.

Förlängning av dispositionstid beviljas vid överhoppningsbar tid, såsom föräldraledighet och sjukskrivning. Avvikelser från den ursprungliga satsningen, innehållsmässiga och ekonomiska, ska snarast förankras med Lärarhögskolan och motiveras av prefekt.

Ansökan

De institutioner som är intresserade av möjligheten att söka medel för en tvåårig helfinansierad postdoc med inriktning mot utbildningsvetenskap ska skicka in en ansökan i detta formulär:

Observera att man måste vara inloggad på Umu:s personalsida för att komma åt formuläret.

Den sökande ska också bifoga en beskrivning på max 3 A4 i Word-format som beskriver institutionens förutsättningar och intentioner med satsningen utifrån följande punkter:

• En beskrivning av forskningsmiljön samt hur satsningen planeras bidra till både forskningsmiljön och forskningsområdet
• Satsningens bidrag till utbildningsvetenskaplig forskning och Lärarhögskolans utbildningar
• Satsningens bidrag till samverkan med skolhuvudmän
• Forskningsinriktningens utbildningsvetenskapliga relevans (se Lärarhögskolans definition: http://bit.ly/2U197EC)
• Möjligheter till internationalisering
• Eventuell samverkan över institutionsgränserna

Glöm inte att skriva namn och institution i dokumentets sidhuvud!

Ansökan ska skickas in av prefekt.
Sista ansökningsdag är den 2 maj 2022.

Tidsplan uppdaterad 220421

2 maj Deadline för institutioner att söka om medel för postdoc-anställning
22 juni Utlysning av postdoc-tjänster. Institutionerna tar fram egna annonser och LH ordnar gemensam samlingsannons (Institutionerna begär egna diarienummer)
31 augusti Deadline för utlysning av Postdoc-anställningar
30 september Institutioner skickar forskningsplaner för de personer de avser att anställa för granskning av Lärarhögskolan
5 oktober Återkoppling till institutionerna från Lärarhögskolan
1 januari - 1 februari 2023 Postdoc-anställningarna påbörjas

Carina Rönnqvist,
Forskningssamordnare
Lärarhögskolan

carina.ronnqvist@umu.se

Varmt välkomna med er ansökan!
Lärarhögskolan