Lokal forskningsinfrastruktur med potential att bli nationell

11 april 2022

Från 2022–2025 kommer Umeå universitet att satsa 18 miljoner kronor på forskningsinfrastruktur som har potential att bli nationell. Det vill säga resurser som kan fungera för flera forskargrupper och olika projekt inom ett eller flera forskningsområden. Vill ni ansöka om medel? Årets deadline är 6 juni kl. 17.

För att kunna söka medel under detta första utlysningsår ska infrastrukturen i fråga motsvara de behov som har identifierats i Vetenskapsrådets behovsinventeringar och ha fått någon av följande bedömningar:

• A1 = Har relevans för att övervägas som infrastruktur av nationellt intresse, redo för utlysning.
  • A2 = Har relevans för att övervägas som infrastruktur av nationellt intresse inom Vetenskapsrådets uppdrag, finansiering i nuläget inte prioriterad av Vetenskapsrådet.
  • A3 = Har relevans för att övervägas som infrastruktur av nationellt intresse, inte redo för utlysning.

Hur stor summa går att söka?

Det går att ansöka om 600 000–900 000 kronor per tillfälle. Ni söker medel för minst två år och beviljas ni kommer pengarna att betalas ut årligen.

Märk väl att beloppet som ni anger i ansökan ska vara inklusive medfinansiering från fakulteten, då medel som söks kommer med förbehållet att fakulteterna ska stå för 30 procent själva. Därför behöver ni i ansökan bifoga ett besked om att fakulteten är positiv till denna medfinansiering.

Vilka kostnader täcks?

De ansökta medlen får nyttjas till:

• Investering i utrustning eller mjukvara.
  • Drift och underhåll.
  • Kompetenshöjning hos befintlig personal vid infrastrukturen.
  • Personalkostnad för drift av infrastrukturen.
  • Utvecklingsarbete och nätverksbyggande för att stärka infrastrukturen att nå nationell status.

Vilka är utvärderingskriterierna?

Forskningsinfrastrukturen ska:

• Ha en ledning och organisation, samt en ansvarig värdinstitution.
  • Vara tillgänglig för samtliga forskare vid Umeå universitet på lika villkor, vad gäller exempelvis användaravgifter.
  • Nyttjas av forskare/forskargrupper och användare från en eller flera fakulteter vid Umeå universitet eller andra lärosäten/externa samarbetspartners.
  • Kunna ge användare utbildning eller regelbundna teoretiska och praktiska kurser på olika nivåer kopplat till forskningsinfrastrukturen.
  • Ha en långsiktig plan för att uppfylla forskarnas behov.
  • Ha en långsiktig plan för användning, finansiering, utveckling, utvärdering och eventuell avveckling av forskningsinfrastrukturen.
  • Ha en plan för hur det sökta stödet kan stärka infrastrukturen att nå nationell status, med bemötande av bedömning från VR-RFIs utvärdering av behovsinventering.

Hur ansöker vi?

Ni ansöker genom att använda ansökningsmallen nedan. Här lämnar ni information om forskningsinfrastrukturen, dess roll i forskningen, ansvarig organisation, budget och hur pengarna kommer att användas.

Skicka in er ansökan senast den 6 juni, klockan 17.00, via rso@umu.se

Ansökningsmall

Vem kommer att utvärdera vår ansökan?

Efter att utlysningen har stängt för 2022 sammanställer Enheten för forskningsstöd och samverkan de inkomna ansökningarna och kontrollerar att de uppfyller utvärderingskriterierna.

En grupp av seniora utvärderare rangordnar ansökningarna som sedan bereds i RIS, Rådet för infrastruktur vid Umeå universitet. Sammanställningen tillstyrks därefter av FOSTRA inför rektorsbeslut om tilldelning.

Uppföljning

Uppföljning sker i enlighet med:

Uppföljnings- och ekonomirutiner: Insatser i syfte att stärka forskning och utbildning.

Komplettering och förtydligande avseende uppföljningsrutiner kommer att ske via:

Instruktion för uppföljning av aktiviteter inom kvalitetsarbeteverksamhetsplanering och intern styrning och kontroll för år 2021.

Målet är att dessa rutiner ska tillämpas i så hög utsträckning som möjligt.

Tidslinje 2022

• 11 april
    Utlysningen öppnar
  • 6 juni
    Utlysningen stänger kl. 17.00
  • 14 juni
    Ansökningar bereds i RIS som gör ett förslag
  • September
    Rektor beslutar vilken/vilka forskningsinfrastrukturer som beviljas medel

Vad menas med AV nationellt intresse?

En forskningsinfrastruktur av nationellt intresse avser att tillhandahålla resurser som möjliggör forskning för flera forskargrupper och olika projekt inom ett eller flera forskningsområden. Forskningsinfrastrukturer utgörs exempelvis av stora forskningsanläggningar, laboratoriemiljöer, experimentstäder, komplexa digitala forskningssystem och databaser, men även experter och nätverk av experter.

– Ur Vetenskapsrådets guide till infrastrukturen

Redaktör: Lena Holmberg