Utlysning: Gunnar och Ruth Björkmans fond för norrländsk botanisk forskning

1 april 2022

Fondens uppgift är främjande av botanisk forskning vid Umeå universitet, företrädesvis växtgeografi, ekologi, morfologi och taxonomi. Fonden vill ekonomiskt stödja publicering av vetenskapliga skrifter, men även möjliggöra fältundersökningar och bearbetning av materiel.

Bidrag utgår i första hand till lärare och forskare som inte innehar tillsvidareanställning. Lönemedel finansieras normalt inte.

Ansökan skall vara författad på engelska och innehålla den sökandes CV, uppgift om det ändamål till vilket bidrag söks, fullkostnadskalkyl av sökt belopp, samt meddelande om bidrag för samma ändamål även sökts eller erhållits från annat håll. Ansökan skall vidare innehålla information om huruvida den sökande tidigare erhållit bidrag från fonden, och vad dessa medel i så fall använts till.

Ansökan märkt dnr FS 2.1.6–701-22 ska ställas till Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, och inlämnas till medel@diarie.umu.se senast den 10 maj 2022. Ange diarienumret i brevets ämnesfält.

Inkomna ansökningar om medel skall före beslut om utdelning prövas av en särskild kommitté med sakkunnig i ekologisk botanik som sammankallande.