C M Lericis stipendium 2023 - 2024

17 mars 2023

Ett CM Lerici stipendium à 85 000 kronor kungöres härmed ledigt för läsåret 2023 - 2024. Stipendiets syfte är att stärka de kulturella förbindelserna mellan Italien och Sverige genom att bereda möjlighet för studerande vid svenska universitet och högskolor att fullfölja sina studier under en tids vistelse i Italien.

Närmast avses studier med konstvetenskaplig, arkeologisk, antikhistorisk, filologisk eller litteraturvetenskaplig inriktning.

Stipendiat bör hjälpligt kunna tala tyska, engelska eller franska samt även äga någon kännedom om italienska.

Stipendiat är skyldig att under läsåret bedriva studier i Italien minst sex månader. Om särskilda skäl föreligger, kan efter särskild prövning, tiden för vistelsen i Italien nedsättas, dock lägst till fyra månader.

Stipendiaten svarar själv för sina boendekostnader. Bedrivs studierna i Rom försöker styrelsen för Svenska institutet i Rom, i mån av tillgång, bereda bostad på institutet till reducerad kostnad.

Ansökan görs på särskild blankett, se nedan, och skickas tillsammans med bilagor som ett (1) dokument i pdf-format med e-post till: umea.universitet@umu.se

Ansökan ska vara inkommen senast 31 mars 2023

Ansökningsblankett