Stipendium i tillämpad biomaterialforskning

6 mars 2023

Nu är det möjligt att ansöka om Viking Olov Björks stipendium i tillämpad biomaterialforskning på 275 000 svenska kronor. Sista ansökningsdag är 30 september 2023.

Viking Olov Björks stipendium stödjer forskning i skärningspunkten mellan medicinteknik och dess kliniska tillämpningar. Detta omfattar forskning och utveckling inom områden som vävnadsteknik, nanoteknik eller biomaterialforskning.
Stipendiet ska ges till en ung forskare vid ett nordiskt universitet som har visat vetenskaplig skicklighet inom området och visat fallenhet för ledarskap inom det vetenskapsområde som stöds av stipendiet.
Stipendiets intäkter ska finansiera mottagarens kostnader för ett längre besök på ett högt rankat internationellt forskningsinstitut. Besöket ska påbörjas inom ett år efter finansieringen.

Forskare med anställning vid eller med liknande stark samverkanskoppling med Uppsala universitet ska föredras. En sådan koppling kräver ett väl bevittnat och året innan ansökan etablerat samarbete i ett forskningsprojekt som har Uppsala universitet som huvudorganisation.
Ansökan ska skrivas på engelska och innehålla CV, forskningsplan för projektet som förväntas genomföras vid det utländska institutet, intyg från den utländska sajten som bekräftar tillgång till och tillgänglighet av resurser, utlåtande från handledare/liknande vid det egna nordiska universitetet, samt äntligen budget för utlandsvistelsen.
En kort skriftlig reseberättelse ska sändas till Kontoret för medicin och farmaci inom sex månader efter hemkomsten från utlandsvistelsen.
Fullständiga ansökningar som kommit in till Kontoret för medicin och apotek i digital form under adressen jin.saida@uu.se senast den 30 september 2023 kommer att behandlas. Skicka in ansökan i form av en enda pdf-fil. Markera ämnesraden i mejlet: Viking Olov Björk-stipendium.