Delfinansiering av anställningar i utbildningsvetenskap

20 april 2023

Utlysningen gäller delfinansiering av karriär- och doktorandanställningar inom det utbildningsvetenskapliga området

Lärarhögskolan planerar att utlysa anslag till fakulteter och institutioner för delfinansiering av:
- 4 tvååriga postdoktorsanställningar (karriäranställningar)
- 17 doktorandanställningar

Samtliga anställningar ska påbörjas i samband med höstterminens start 2024.

Lärarhögskolan vill redan nu uppmuntra institutioner och fakulteter vid Umeå universitet samt, för doktorandanställningarnas del, även skolhuvudmän i regionen att undersöka de finansiella möjligheterna att gå in i dessa samarbeten. Lärarhögskolans schablonbelopp motsvarar ungefär halva kostnaden för karriär- respektive doktorandanställningarna, vilket innebär att den andra parten i samarbetet finansierar resterande del.
Observera att institutionen/fakulteten kan söka och få medel för båda dessa anställningstyper vid samma utlysningsomgång.

Delfinansiering av karriäranställningar

I januari 2023 påbörjades Lärarhögskolans karriärprogram för nydisputerade inom det utbildningsvetenskapliga området. Programmet syftar till att skapa en framkomlig karriärväg för nydisputerade forskare inom det utbildningsvetenskapliga området, till stöd för såväl de individer som får anställningarna som för forskning och utbildning generellt inom Lärarhögskolans område. Med nydisputerad menas i detta sammanhang personer som inte har mer än tre år sedan disputationsdatum. Överhoppningsbar tid tillämpas.

Från och med innevarande år kommer Lärarhögskolan att gå ut med årliga utlysningar av medel för karriäranställningar där fakulteter och institutioner inbjuds att samfinansiera dessa anställningar enligt samma modell som Lärarhögskolans doktorandsatsning.

De medel som Lärarhögskolan fördelar utgår ifrån en schablon som i princip ska motsvara hälften av full kostnadstäckning för 100 procent forskningstid under de 2 år som anställningen som postdoktor gäller. Institutionen/Fakulteten ska samfinansiera forskningsdelen i anställningen med mellan 50-30 procent beroende på om postdoktorn ska ha undervisning och/eller institutionstjänstgöring i sin anställning.

De finansiella detaljerna och andra förutsättningar för de postdoktorer som ska anställas ht 2024 kommer att specificeras ytterligare i den kommande utlysningstexten i höst.
Läs mer om Lärarhögskolans karriärprogram

Delfinansiering av doktorandanställningar

I oktober 2023 kommer Lärarhögskolan att gå ut med en utlysning av medel för delfinansiering av forskarstuderande till Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området (FU), med antagning höstterminen 2024. Forskarskolan arrangerar kurser, forskningsinternat i lokal, nationell och internationell samverkan samt övriga aktiviteter som de forskarstuderande förväntas delta i.
Utlysningen gäller främst finansiering till doktorsnivå, men det kommer även att finnas möjlighet att gå in med delfinansiering av licentiatsnivå, en anställningsform där vi främst vänder oss till skolhuvudmän som vill att den forskarstuderande delar arbetstiden mellan forskarstudier och arbete i skolan. En licentiatsutbildning innebär två års forskarstudier och det finns goda möjligheter för den forskarstuderande att bedriva studierna på t ex halvfart och samtidigt arbeta som lärare på den andra tiden.

De finansiella detaljerna och andra förutsättningar för den kull som ska antas ht 2024 kommer att specificeras ytterligare i den kommande utlysningstexten i höst.

För mer information om Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området

Informationsmöten

Lärarhögskolan anordnar digitala informationsmöten om de båda möjligheterna till delfinansierade anställningar inom det utbildningsvetenskapliga området:
Måndag 8 maj, kl 15-16 Information om doktorandanställningar
Tisdag 9 maj, kl 15-16 Information om karriäranställningar

Zoom-länk: https://umu.zoom.us/my/carinaro

Vid frågor om de kommande utlysningarna, kontakta:
Forskningssamordnare Carina Rönnqvist
E-mail: carina.ronnqvist@umu.se