Institutionens möjligheter på nya webben

28 mars 2018

Hur gör vi med information om institutionen och dess verksamhet som riktar sig till olika typer av besökare? Anja Hansen, kommunikatör ITS, berättar mer.

På den nya webbplatsen kommer institutionen även fortsättningsvis beskriva sin verksamhet. Skillnaden är att vi nu har tre bord att servera istället för ett: Aurora för information riktad till medarbetare, studentwebben för riktad information till antagna studenter, och externwebben för övriga besökare.

Den skillnaden tar sig uttryck på tre sätt:

1.Institutionswebben kommer förmodligen vara något mindre i omfattning.

2.Institutionswebben kommer att få ett nytt utseende, men delvis liknande struktur som nuvarande institutionswebbar.

3.Innehållet på institutionswebben kan behöva uppdateras utifrån de besökare vi tror kommer besöka oss på externwebben.

Punkt 1 handlar om fokus på institutionens externa besökare

Institutionen har nu tre bord (webbplatser) i stället för ett att visa upp sitt innehåll på. En del av innehållet kommer flytta till studentwebben, en del av innehållet till en samarbetsyta i Aurora. Det borde ge att omfattningen på det som är kvar på externwebben och rör instititutionen är mindre.

Punkt 2 handlar om att den nya webben har ett nytt utseende

Däremot kommer inte din innehållsstruktur att förändras särskilt mycket.

Även fortsättningsvis kommer både utbildning och forskning ha en tydlig plats. Skillnaden är att mycket av det innehåll som presenteras på dessa undersidor automatiskt kommer hämtas från de ställen som de skapas och i första hand presenteras på: student-, forsknings- och utbildningswebb.

Möjligheten att automatiskt visa upp exempelvis forskningsprojekt handlar om att den typen av innehåll ska kunna taggas eller märkas med exempelvis namnet på institution, en person, ämne och mycket annat. På så sätt kan vi lyfta upp materialet till institutionswebben med viss automatik.

Sedan finns det naturligtvis utrymme för viss handpåläggning kring presentationen av dessa sidor.

Det finns också möjlighet att lägga till fler sidor under exempelvis Om institutionen i de fall du har saker du vill ha utrymme att berätta om.

Bortsett från institutionswebbens struktur kommer även dess startsida ge lite nya möjligheter. Förutom namn och en kortare beskrivning av institutionen vill vi locka dina webbsökare att läsa mer och lära sig mer om både er institution, er forskning och utbildning.

Ett sätt att göra det är att på "puffa" för ditt innehåll. Här kan man tänka sig att visa upp aktuella nyheter, kalenderhändelser och en massa andra saker.

Punkt 3 handlar om ditt innehåll och vem du skriver för.

Utifrån symboliken med Umu.se som en restaurang med tre bord, kan du kanske behöva skriva om en del av ditt innehåll för att bättre passa just ditt bord. Det är inget du behöver göra innan vi lanserar den nya webbplatsen, men något att ha i åtanke när du uppdaterar och skriver nytt innehåll på din institutionssida.

Detta är så långt projektet kommit just nu när det gäller institutionssidor. Det är baserat på intervjuer, användartester och den typ av innehåll vi ser att du har på din institutionswebb idag.

Har du idéer, synpunkter och förslag – hör av dig till webb@umu.se.

Text: Anja Hansen, ITS

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.