Peder Tjäderborn: Det sjuder i våra ”rabatter”

16 april 2018

Vårsolens värme får växtligheten att frodas men det spirar i verksamhetens rabatter, också.

Inom området verksamhetsstöd har vi ett antal "rabatter" där det pågår flera aktiviteter som går in i allt intensivare faser. Framförallt tänker jag på utvecklingen av den nya webben och införandet av den nya generationen av det studieadministrativa systemet Ladok. Båda dessa engagerar inte bara vår personal utan även många administratörer och lärare.

Hösten kommer att vara intensiv med deadlines som ska uppfyllas beträffande webbsidor som ska göras om och utbildningar i det nya Ladok som ska genomföras. Det arbete som jag ser läggas ner för att övergången till det nya ska fungera gör att jag ser framåt med tillförsikt mot "blomningen".

När det gäller Ladok så har vi ju också glädjen av att vara bland de sista lärosäten som driftsätter vilket ger oss en "svärm" av tidigare erfarenheter att dra nytta av. I nyhetsbrev från Ladok och i möten med representanter från lärosäten som driftsatt systemet ges bilden av att man, det vill säga ITS, lyckats bra med att utveckla systemet och eftersom stora IT-projekt inte alltid lyckas så är det ju extra glädjande att systemet verkar fungera till belåtenhet för användarna.

Revision av internationaliseringsstrategin

I rabattens internationaliseringsfåra pågår ett arbete med att revidera universitetets internationaliseringsstrategi. Utformningen av den kommer troligen att påverkas av de förslag som framförs i regeringens utredning om en nationell internationaliseringsstrategi.

Vårt områdesgemensamma utvecklingsprojekt Bättre och bättre dag för dag som syftar till att bli bättre på ständiga förbättringar med stöd av beskrivna processer övergår nu i en fas när medarbetarna tillsammans med chefer inom framförallt International Office respektive Kommunikationsenheten ska kartlägga och beskriva de processer som identifierats under vintern. Det ska bli spännande att följa det arbetet under våren och försommaren.

Bedömning av reell kompetens

Inom ramen för det nationella projektet för bedömning av reell kompetens, som pågår året ut och som samordnas av UHR, deltar ju Umeå universitet bland annat med projektet "Reell kompetens".

I korthet går det ut på att förbättra möjligheten att antas till högre utbildning och/eller få tillgodoräkna erfarenheter och kunskaper som man förvärvat genom arbetsliv och utbildning, både informell och formell.

Vi har nu tilldelats medel från UHR så att vi kan fortsätta arbetet. Ett antal seminarier och workshops har genomförts och det kommer fler tillfällen under våren och till hösten. En handläggningsordning kommer att tas fram som tydliggör hur universitetet arbetar och ansvar för olika delar i processen.

Aktuell regeringsproposition om fler vägar till kunskap

I det sammanhanget kan jag också nämna att regeringen har lämnat en proposition, Fler vägar till kunskap – en högskola för livslångt lärande som utgår från det betänkande som Tillträdesutredningen lämnade till regeringen för ett år sedan.

I propositionen framhålls vikten av att påbörja och fullfölja en gymnasieutbildning men att det även ska finnas andra vägar till behörighet genom att också andra meriter än betyg kan ligga till grund för urvalet, alltså genom bland annat reell kompetens.

I propositionen finns till exempel ett resonemang som handlar om hur de som inte har en gymnasieutbildning genom ett prov ska kunna visa att man besitter de nödvändiga kompetenser som krävs för grundläggande behörighet.

Som ett första steg föreslås att en, icke namngiven, myndighet ska få i uppdrag att ta fram en beskrivning av de kompetenser som krävs för grundläggande behörighet. Min förhoppning är att det arbetet kan komma igång snabbt då en sån beskrivning skulle kunna vara ett bidrag till bedömning av reell kompetens för tillträde.

Ja, så ser det ut i några av våra "rabatter" för närvarande.
Nu hoppas jag att vi snart får se våra "riktiga" rabatter tina fram!

 

Peder Tjäderborn
Biträdande förvaltningschef, verksamhetsområde Verksamhetsstöd
Enhetschef Studentcentrum

Redaktör: Anja Axelsson

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.