Övergången till Canvas – tips från Polisutbildningen

8 april 2021

Per Andersson, pedagogisk utvecklare på Polisutbildningen, berättar om hur de genomfört flytten från Moodle till Canvas. Per delar med sig av tips som han tycker har gett en smidig övergång. Han summerar med att flytten gått över förväntan men att de kommer fortsätta utveckla både utbildningar och sajter i Canvas.

Per Andersson berättar att de kurser som inledningsvis flyttade in i Canvas är alla kurser på första terminen inom Polisprogrammet, fem kurser på campus och fem på distans, samt ett antal fristående kurser. De startade höstterminen 2020 eftersom alla de överflyttade kurserna skulle vara redo i Canvas i januari 2021.

Kursutveckling och kursmallar

En tydlig utgångspunkt i och med flytten från Moodle till Canvas var att de inte bara skulle flytta innehåll utan även passa på att arbeta med kursutveckling. På Polisutbildningen analyserade de strukturen på kurserna i Moodle utifrån ABC-metoden. Per säger att när han och samordningsansvariga lärare gick igenom strukturen för kurserna i Moodle såg de att de flesta följde en röd tråd. Utifrån den röda tråden skapade de en kursmall i Canvas för att underlätta flytten för lärarna.

När Per berättar om kursmallen i Canvas så beskriver han en enkel startsida som presenterar kursen och de olika teman som kursen har. Strukturen på sidan inleds med kursadministrativ information och annan information som är bra för studenterna att ha. Om det finns en studieguide lägger de in den och det finns också möjlighet att lägga in en sida med information om lärarna på kursen samt deras kontaktinformation. Varje kurssajt länkar också till kursplanen och schemat som finns på webben.

I mallen lade Per också upp två enkla teman med huvudsida och en undersida för varje tema som lärarna kunde fylla utifrån den kurs de skulle undervisa i.

– Det är enkelt att kopiera sidor och teman i Canvas, säger Per och han fortsätter med att mallarna har fungerat bra.

Under analysfasen kom det fram att många lärare önskade mer studerandeaktiva metoder men också mer interaktion med studenterna och målet med mallarna var att de skulle främja det.

Stöd till lärarna i flytten

Stödet som lärarna och personalen vid Polisutbildningen fick var bland annat en utbildningsresurs i Canvas där de också genomförde ABC-verkstäderna. Alla fick tillgång till mallar för projektsajter och det fanns möjlighet både till utbildning för lärarlag men också individuellt stöd där personer kunde vända sig direkt till Per med sina frågor.

Per berättar att stödmaterialet för personal i Canvas är ett bra material att hänvisa till och att många lärare lärde sig att söka svar på sina frågor där, efter att Per visat dem var det fanns.

"Den största framgångsfaktorn för Polisutbildningens övergång till Canvas är stödet från ledningen."

Per säger att det hela tiden funnits en tydlig riktning om när Canvas skulle vara igång på institutionen. Det är också viktigt att ha en tydlig plan för arbetet med att föra över en kurssajt. Han lyfter att strukturen i Canvas behöver tydlighet i form av rätt namngivna sidor och teman. Med studentglasögonen på är det viktigt att fundera över hur kurs- eller projektsajten upplevs och om det är tydligt var informationen finns.

Nöjda studenter

Nu har Polisutbildningen precis fått in de första utvärderingarna från studenter och de har överlag varit nöjda. Utvärderingarna ger Polisutbildningen ett bra underlag för fortsatt utveckling av både mallar och utbildningsinsatser i Canvas.

– Övergången har gått klart över förväntan. Kurser mår bra av att flyttas och ses över nu och då, avslutar Per.

Se hela Pers presentation om Polisutbildningens övergång från Moodle till Canvas (16 minuter)

Länk till stödmaterialet för personal i Canvas

Redaktör: Hanna Karlsson

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.