Nya avbokningsregler för gemensamt bokningsbara lokaler

13 oktober 2022

Nya avbokningsregler för gemensamt bokningsbara lokaler ska börja gälla från och med 1 januari 2023. Förändringen ska öppna upp möjligheten till ett bättre nyttjande av lokalerna.

Efter rekommendation av Prissättningsrådet har universitetsdirektören beslutat att nya regler för avbokning ska gälla från och med 2023-01-01. Syftet med de nya reglerna är att öka nyttjandet av lokalerna. Avbokningsreglerna gäller gemensamt bokningsbara lokaler som bokas av anställda vid Umeå universitet.

De nya avbokningsreglerna

För lärosalar, hörsalar samt grupprum gäller:

  • Om du avbokar 31 dagar eller mer innan den bokade tiden är det kostnadsfritt.
  • Om du avbokar 15–30 dagar före den bokade tiden debiteras du 50% av kostnaden.
  • Om du avbokar 0–14 dagar före den bokade tiden debiteras du 100% kostnaden.

För konferensrum gäller:

  • Om du avbokar 8 dagar eller mer innan den bokade tiden är det kostnadsfritt.
  • Om du avbokar 0–7 dagar före den bokade tiden debiteras du 100% kostnaden.

Syftet med förändringen

Syftet med de nya reglerna är att öka nyttjandet av lokalerna.
De nuvarande reglerna tillåter att man bokar upp lokaler långt i förväg, men sedan avbokar utan kostnad ett par dagar innan bokat tillfälle. Detta försvårar för andra att i tid kunna boka och nyttja lokalen. Många lokaler står därför tomma trots att ett lokalbehov finns.

Även utifrån ett hållbarhetsperspektiv behöver användningen av lokaler optimeras. En ökad nyttjandegrad av befintliga lokaler minskar behovet av nybyggnation.

Vill du ha mer information?

Kontakta Mikael Kohkoinen ifall du har frågor om de nya reglerna. Vi kommer gärna till exempelvis ett APT för att berätta mer och svara frågor.

Mikael Kohkoinen, Universitetsservice
090-786 54 18
mikael.kohkoinen@umu.se

Läs mer

FAQ nya avbokningsregler för lokaler

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.