Plan för införande av multifaktorautentisering

2 februari 2022

Nu intensifieras arbetet med att införa multifaktorautentisering (MFA). Som chef är du ansvarig för att alla anställda och anknutna aktiverar MFA på sitt användarkonto. Införandet kommer att ske fakultetsvis.

Efter utsatt datum är MFA krav för alla som loggar in i O365. O365-appar så som Teams, OneDrive och Outlook på dator och mobil frågar efter multifaktorn ungefär en gång per månad. Loggar du in via webben är det oftare.
Som chef har du möjlighet att följa upp status på aktiveringen via den här rapporten: Statusrapport MFA.

Alla kan aktivera MFA redan nu, men senast:

  • Kanslierna och Lärarhögskolan 28 februari
  • Medicinska fakulteten 29 mars
  • Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten 13 april
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten 4 maj
  • Humanistiska fakulteten 18 maj

Samtidigt som MFA aktiveras per fakultet så kommer det att aktiveras på fler universitetsgemensamma system. Det kan innebära att vissa användare behöver MFA redan innan er fakultet ska gå över.

Läs mer om införandet på sidan Plan för införande av multifaktorautentisering.

Kontakta ITS Servicedesk om du har frågor eller behöver stöd.

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.