Terra avvecklas och ersätts av en effektivare tjänst

6 oktober 2015

Fillagringstjänsten Terra kommer att avvecklas den 16 november. Innan dess är det viktigt att användare flyttar sina dokument. Som ersättning erbjuds den billigare, modernare och effektivare tjänsten Min Filyta.

Anja Axelsson på ITS berättar mer om den nya tjänsten och hur du ska göra om du idag använder Terra:

Varför ska jag använda Filyta?
Tjänsten Filyta innebär att du kan lagra dina arbetsdokument på ett säkert sätt i ITS datorhallar istället för lokalt på din dator. Du kan även lagra arbetsdokument i andra format än Office-paketets vanligaste, samt mediefiler eller andra typer av dokument som inte passar att lagra via andra tjänster som erbjuds via Umeå universitet. Dessutom:

• Du har åtkomst oberoende på var du sitter. Utanför campus krävs tilläggstjänsten VPN för säker åtkomst.
  • Backup görs en gång per dygn.
  • Du har möjlighet att ta tillbaka raderad information upp till 60 dagar efter att du kastat filerna.

Kan jag använda Filyta för samarbete kring arbetsdokument?
Om du behöver samarbeta med andra utanför din institution eller enhet rekommenderar jag att du använder samarbetsytorna som erbjuds via Aurora.

Jag använder Terra idag, vad behöver jag tänka på?
Eftersom tjänsten avvecklas behöver du flytta dina filer senast den 15 november 2015. Efter detta datum kommer Terra att stängas ned och du har inte längre tillgång till de filer som ligger kvar på tjänsten. ITS tar inte ansvar för de filer som ligger kvar på Terra efter detta datum.

Hjälp om hur du flyttar filer från Terra till Filyta finns i Kunskapsdatabasen under kategorin Min filyta. Behöver du hjälp med detta är du välkommen att höra av dig till ITS Servicedesk så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att beställa Filyta?
Filyta finns i två varianter; Min filyta som är personlig, och Gemensam filyta för din institution eller enhet. För att beställa tjänsten behöver du prata med prefekt eller IT-ansvarig vid din institution eller enhet som gör beställningen.

Mer information om Filyta

Behöver du hjälp? Vänd dig till Servicedesk.