Umeå universitet ledande inom Hybrid medical imaging

24 november 2015

Katrine Riklund Åhlström, professor i radiologi och ordförande för ECR (European Congress of Radiology) lyfter fram möjligheterna att inom klinisk radiologi utveckla användandet av hybrid imaging, på det sätt som den används vid Norrlands universitetssjukhus idag. Med den här metoden effektiviseras användandet av PET/CT och PET/MR.

Hösten 2014 fick strålbehandlingen vid NUS en avancerad PET-MR kamera med vilken cancerbehandling blir mer individanpassad, säker och träffsäker.

Foto: vll

Kunskapen kring hybrid imaging ska framför allt spridas med hjälp av bildandet av den nya organisationen ESHI (European Society for Hybrid Medical Imaging) som sker i samband med den årliga konferensen för ECR. Konferensen äger rum den 2-6 mars 2016 i Wien.

Avancerad metod för medicinsk avbildning

Hybrid imaging är en avancerad metodik för medicinsk avbildning med vilken man i samma utrustning kombinerar en positron emissions topografi (PET) med en datortomografi (CT) eller magnetkameraundersökning (MR).

På detta sätt får man samtidig information om molekylär/biokemisk funktion från PET och strukturell/patologisk information från CT eller MR. MR kan också ge funktionell information. Genom att kombinera all denna information – funktionell, molekylär, biokemisk, strukturell, patologisk - får man mer information än vad undersökningar ger var för sig.

PET/CT används i störst omfattning för onkologiska sjukdomar men diagnostiken/uppföljningen av flera neurologiska tillstånd och hjärtåkommor har också stor nytta av metodiken.

Redaktör: Lena Åminne