Ny arbetsenhet vid universitetet

24 februari 2015

Från och med den 1 april 2015 kommer Centrum för befolkningsstudier (CBS) att läggas ned som organisatorisk enhet, och verksamheterna vid demografiska databasen (DDB) och forskningsprogrammet Åldrande och livsvillkor (ALC) bildar tillsammans den nya arbetsenheten Enheten för demografi och åldrandeforskning (EDÅ).

Verksamheten vid DDB, CBS och ALC har genomgått en snabb utveckling vilket kräver en ny organisation som tar större hänsyn till den forskning som byggts upp. Utifrån detta har beslutats om en ny organisatorisk enhet från och med den 1 april 2015. Den nya enhetens namn är Enheten för demografi och åldrandeforskning vid Umeå universitet (EDÅ), och det engelska namnet Centre for Demographic and Aging research at Umeå university (CEDAR).

Den nya arbetsenheten ersätter och omfattar nuvarande Demografiska databasen (DDB), forskningsprogrammet Åldrande och livsvillkor (ALC) samt andra projekt inom området, och består av två underavdelningar:

• Demografiska databasen (DDB)
  • Forskningsavdelningen vid EDÅ, där bland annat ALC kommer att ingå.

Enheten kommer att ledas av en föreståndare och två biträdande föreståndare för de två underavdelningarna. Föreståndare för enheten utses av dekan vid samhällsvetenskaplig fakultet som är enhetens värdfakultet.

Enhetens uppdrag är att förvalta, underhålla och utveckla befintliga och tillkommande databaser samt stimulera högkvalitativ forskning inom hela enhetens verksamhetsområde. Forskningsavdelningen har även i sitt uppdrag att verka för att stärka banden mellan undervisning och forskning på alla nivåer.

Vart tredje år kommer rektor att göra en prövning om EDÅ:s framtid utifrån redovisning av enhetens verksamhet och uppnådda mål.

Kontaktperson:
Daniel Andersson