Handelshögskolans styrelse - fyllnadsval

19 maj 2015

Ett fyllnadsval till Handelshögskolans styrelse ska genomföras. Det är en ledamot som representerar övrig verksamhet vid Umeå universitet som ska utses.

Fyllnadsvalet genomförs med anledning av att den nuvarande ledamoten, Anna Stigsdotter-Neely, är tjänstledig för anställning vid annat lärosäte. Dekan Dieter K. Müller har därför fått i uppdrag att till rektor Lena Gustafsson nominera

• en lärarrepresentant med anställning vid Umeå universitet, exklusive Handelshögskolan

Nomineringsbara personer

Nominerade personer ska vara vetenskapligt kompetenta och inneha en anställning på minst 50 % och som gäller tillsvidare eller för en bestämd tid, som är två år eller mer.

Personer som samtidigt sitter som lärarrepresentant i universitetsstyrelse eller fakultetsnämnd får inte vara ledamot i styrelsen för Handelshögskolan. Vidare får inte prefekter, ställföreträdande prefekter och biträdande prefekter vara ledamöter i styrelsen för Handelshögskolan.

Nomineringsförfarande

Alla anställda vid Samhällsvetenskapliga fakulteten ges möjlighet att lämna förslag på kandidater. Den föreslagna personen ska vara vidtalad och acceptera nomineringen.

• Nomineringar skickas via e-post till Åsa P Isaksson senast den 29 maj.

Nomineringarna ska medföljas av en kortfattad motivering samt en presentation/CV av den föreslagna personen (innehållande uppgifter om födelseår, titel, institution/organisation, tidigare uppdrag samt om personen sitter med nationella eller internationella sammanhang av vikt).