Tre program vid medicinska fakulteten får hög kvalitet

19 maj 2015

Läkarprogrammet, kandidatexamen i omvårdnad och magisterexamen i idrottsmedicin vid Umeå universitet uppfyller nu kvalitetskraven för högre utbildning och Universitetskanslersämbetet ger därför utbildningarna omdömet hög kvalitet. Det finns inte längre skäl för UKÄ att ifrågasätta examenstillståndet för dessa utbildningar.

UKÄ:s utvärderingar i början av 2014 gav dessa tre program omdömet bristande kvalitet. Programmen fick ett år på sig att analysera orsakerna och att sätta in åtgärder för att komma till rätta med bristerna. UKÄ:s bedömare anser att analyserna och de åtgärder som har vidtagits väl svarar mot bristerna och finner inte längre att det finns skäl att ifrågasätta examenstillståndet för dessa utbildningar.

Läkarprogrammet

UKÄ:s utvärdering av läkarprogrammet gav bristande kvalitet på ett av åtta examensmål, det som handlade om "visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl inom hälso- och sjukvården".

Bland åtgärderna kan nämnas att ett policydokument om interprofessionellt lärande, IPL, har utarbetats. Med detta säkras utbildningens progression genom att IPL sker i tre faser som tydligt går från kunskap till färdigheter.

Man har också inventerat, reviderat och skapat undervisningsinslag som ska täcka policydokumentets olika IPL-mål. Vidare har man börjat arbeta med att skapa kliniska undervisningsinslag där olika studentgrupper tillsammans deltar i normal vårdverksamhet.

Under 2015 förstärks även de interprofessionella inslagen i handledarutbildningar för kliniskt verksamma läkare. Från vårterminen 2015 har lärosätet även infört mer färdighetsträning under kurser från och med termin 5. Som exempel nämns en examinerande avdelningsrond, en uppdaterad samarbetsövning med andra studentgrupper kring vårdplanering och ett handrehabiliteringsseminarium.

Vidare ingår nu under handledning egen mottagningsverksamhet, egna ronder och teamkonferenser där studenterna samverkar med flera professioner och får återkoppling på sin insats. Ett exempel är att examinerande simuleringsövningar med studenter på sjuksköterskeprogrammet införs på termin 8, 9 och 11.

Gemensamma fall för sjuksköterske-, arbetsterapeut-, fysioterapeut-, socionom- och psykologprogrammen införs 2015. Några exempel på fall har en tydlig koppling till kommunal vård och omsorg.

Kandidatexamen i omvårdnad

Universitetets generella examen i omvårdnad, kandidatexamen, fick bristande kvalitet i examensmålet som handlar om huvudområdets vetenskapliga grund. Ett av tre delmål som rör kunskap om huvudområdets vetenskapliga grund, fick bristande kvalitet medan övriga två nådde hög kvalitet.

De åtgärder som har vidtagits handlar bland annat om:

• Kompetenshöjande åtgärder för lärarna och en översyn av programmets kurser, inklusive kursen självständigt arbete.
  • En ny utbildningsplan har gjorts och uppföljning och utvärdering utförs kontinuerligt.
  • Kursplanen och bedömningskriterierna för det självständiga arbetet har reviderats.
  • I nya kursplanen finns lärandemål kring områdets teorianknytning vilka täcker examensmålet. Det ställs krav på att studenterna i det självständiga arbetet ska visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
  • Åtgärder för att säkerställa en bättre och mer enhetlig tillämpning av mål, kravnivåer och betygskriterier.
  • Två fasta betygskommittéer har inrättats och genom dessa kvalitetssäkras nivåer för godkänt/väl godkänt betyg för de självständiga arbetena.
  • Processtödet för handledarna har utökats och obligatoriska projektplaneringsseminarier har införts för studenterna där särskild vikt läggs vid teorier och begrepp samt vetenskaplig metod och analys av relevans för varje arbete.

Magisterexamen i idrottsmedicin

UKÄ:s utvärdering av magisterexamen i idrottsmedicin gav omdömet bristande kvalitet på målen som handlar om att "visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen" och "visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete".

Åtgärder som har vidtagits för de båda målen handlar bland annat om att en ny inledande kurs i vetenskaplig teori, metod och etik har inrättats. I den avslutande kursen, examensarbete för magisterexamen, har ett nytt moment införts där studenterna skriver en fördjupad projektplan vilken examineras av disputerade lärare.

Kraven på det vetenskapliga innehållet i examensarbetet har förtydligats. Även i andra delar i utbildningen finns nu moment som följer upp det vetenskapliga förhållningssättet, exempelvis i den verksamhetsförlagda utbildningen där studenten ska reflektera över den vetenskapliga grunden till de metoder som de använt.

I den nya kursen vetenskaplig teori, metod och etik ingår föreläsningar och examinerande seminarier om etik. Studenterna ska reflektera över och motivera etiska och samhälleliga ställningstaganden inför uppsatsarbetet, och i kursen examensarbete har den etiska reflektionen tydliggjorts i både instruktioner och vid examinationer. Studenterna ska bland annat skriva en etisk ansökan.

I samband med den verksamhetsförlagda utbildningen ska de också identifiera och föreslå behovsområden som kan vara aktuella ur ett folkhälso- och samhällsperspektiv.

Redaktör: Lena Åminne