Första spadtaget för nya Polisutbildningshuset

6 april 2016

Onsdagen den 6 april påbörjades bygget av det nya Polisutbildningshuset på universitetsområdet. Lars-Erik Lauritz, föreståndare för polisutbildningen var med och tog det första spadtaget strax intill Norra Beteendevetarhuset. Han ser många fördelar med den nya byggnaden.

Lars-Erik Lauritz föreståndare polisutbildningen i Umeå

Foto: Ulrika Bergfors Kriström

– Att få samla all verksamhet i ett hus är något vi jobbat för och sett fram emot länge. Undervisningen sker idag på tre olika ställen i Umeå – Umestan, Iksu och på campus. I det nya huset får både personal och studenter närmare kontakt och blir en del av gemenskapen på universitetet, säger Lars-Erik Lauritz, som tillsammans med prorektor Anders Fällström och David Carlsson från Akademiska hus greppade spadarna och tog det första gemensamma spadtaget.

Lars-Erik Lauritz tar första spadtaget tillsammans med Anders Fällström och David Carlsson.

Foto: Ulrika Bergfors Kriström

Det nya huset ska stå klart hösten 2017. Det finns flera orsaker till det nya bygget. Polisutbildningen vill samlas under samma tak och man vill komma närmare människor och faciliteter på campus. Dessutom ska polisutbildningen bli en högskoleutbildning, något som kan bli verklighet under hösten 2018. En tredje orsak är att antalet polisstudenter har varierat under årens lopp, men kan –enligt den senaste prognosen – tredubblas inom några år.

Polisutbildningshuset kommer att innehålla lärosalar, kontor och övningslokaler fördelat på tre våningar. De nya lokalerna beräknas kunna ta emot 600 studenter men om prognosen om fler studenter slår in kommer ändå ytterligare lokaler att behövas. Troligtvis kommer i så fall vissa lokaler på Umestan att behållas. Polisutbildningen kommer att ha 50 studieplatser på distans från och med 2017, vilket delvis minskar behovet av fysiska lokaler.

Kommer er närvaro på campus att märkas?

– Ja, alldeles säkert. Fler medarbetare och studenter kommer att röra sig i universitetets lokaler, exempelvis på UB. Polisstudenterna jobbar med problemorienterade övningar med praktiska inslag, och det kommer att synas personer i polisuniform på campus ibland.

Vad känner du inför det nya bygget?

– Jag ser det här som ett ömsesidigt närmande, och hoppas framför allt att studenterna verkligen får känna sig som en del av vårt fina universitet och får träffa studenter från olika fakulteter. Samma sak lärare emellan – teknik kan inte ersätta det personliga mötet mellan människor.