Strategisk satsning på forskning inom eHälsa

16 maj 2016

Strategiskt forskningsområde vård, SFO-V, har beviljat medel för bland annat en strategisk satsning på forskning inom eHälsa.

Forskning inom eHälsa är ett tvärprofessionellt område som kräver kompetens från flera discipliner. Vid Umeå universitet bedrivs omfattande forskning som relaterar till eHälsa, men den är splittrad. I syfte att stimulera samverkan och kompetensutveckling ger SFO-V bidrag till uppbyggnaden av en infrastruktur och mötesplatser för aktörer från olika fakulteter och från andra verksamheter.

SFO-V har också delat ut projektmedel för forskning inom SFO-V:s fokusområden kvinnor och barn, personer med långvariga sjukdomar och äldre i form av två samfinansierade postdoc-tjänster inom eHälsa till Karin Wadell, docent i fysioterapi, och Ingeborg Nilsson, docent i arbetsterapi.

Projektmedel inom eHälsa har tilldelats Anncristine Fjellman-Wiklund, docent fysioterapi, Åsa Hörnsten, professor omvårdnad, Marlene Sandlund, biträdande lektor fysioterapi, Maria Wiklund, lektor fysioterapi och André Nyberg, post doc fysioterapi.

Redaktör: Lena Åminne