Ny version av pedagogisk meriteringsmodell

29 juni 2016

Rektor har beslutat om en förbättrad modell för pedagogisk meritering. Justeringarna är relativt små – nytt är bland annat att det går att ansöka löpande under hela året och att inplaceringen sker stegvis, det vill säga enbart meriterade lärare kan hädanefter utses till excellenta. Dessutom tas institutionspremien bort.

En pilotomgång och två ordinarie sökomgångar har genomförts sedan 2013, då Umeå universitets pedagogiska meriteringssystem infördes. Sammanlagt har nästan etthundra medarbetare inplacerats som meriterade eller excellenta lärare. Under våren 2016 har modellen utvärderats av bland annat sökande, meriterade, sakkunniga och prefekter – och bilden är övervägande positiv.

– De flesta uppskattar verkligen att pedagogisk kompetens, erfarenhet och intresse nu både kan synliggöras och värdesättas, samtidigt som kvaliteten i utbildningen stärks, säger Katarina Winka, föreståndare på Universitetspedagogik och lärandestöd.

Kritiken i utvärderingen rör mestadels oklarheter i instruktionerna, och hur kriterier och indikatorer tolkas och bedöms.
– Den nya, justerade modellen ska bli mycket tydligare på dessa områden, säger Katarina Winka, och tillägger att kriterier och instruktioner ska justeras i höst, innan systemet öppnar för nya sökande.

Andra nyheter i modellen är att det är möjligt att ansöka om inplacering under hela året, och att bedömningen sker ett steg i taget, det vill säga för att bli prövad för excellent nivå måste du vara utnämnd till meriterad lärare. Nytt är också antalet pedagogiskt sakkunniga – från och med i höst bedömer en pedagogiskt sakkunnig ansökan för meriterad nivå, och två för excellent nivå.

Den sista större förändringen är att institutionernas engångspremie på 25 000 kronor för varje inplacerad lärare försvinner.
– Utvärderingen visade att den i de flesta fall inte användes till pedagogiska utvecklingsinsatser, och då faller syftet med den, säger Katarina Winka.

Mer om pedagogisk meritering

Läs mer i Aktum:
Skicklig statistiklärare uppmanar till reflektion

För mer information,
kontakta respektive fakultetskansli eller:

Katarina Winka,
Föreståndare, Universitetspedagogik och lärandestöd