Validering av reell kompetens tar fart

10 augusti 2016

Regeringen har gett högskolor och universitet i uppdrag att under 2016–2018 utveckla arbetet med bedömning av reell kompetens. Projektet Reell kompetens vid Umeå universitet ska ta fram förbättrade metoder för bedömningar av behörighet till utbildning och tillgodoräknande inom utbildning.

Projektledare Maria Nylen

Foto: Mattias Pettersson

Syftet med projektet är att öka möjligheten för sökande att få tillträde till högre studier och att korta utbildningstiden så att dessa personer snabbare ska kunna komma in på den svenska arbetsmarknaden.

– Projektplanen för Umeå universitet fastställdes vid rektorsmöte i slutet av juni. Under hösten kommer vi framförallt att arbeta med information, utbildning, kartläggning, benchmarking, samarbete och förbättrad statistik, säger Maria Nylén som är projektledare.

Vem kan få sin reella kompetens prövad?

När det gäller tillträde till utbildning så kan samtliga som gjort en ansökan till utbildning och har en annan men motsvarande kompetens än vad som står angivet i behörighetskraven ansöka om reell kompetens. När det gäller tillgodoräknande så kan de som är studenter eller har varit studenter ansöka om att få sin reella kompetens prövad om de har motsvarande kompetens som gäller för kursen eller kursmoment de vill tillgodoräkna.

– Vid Umeå universitet så har fakulteter och institutioner kommit olika långt i utvecklingen av arbetet med validering av reell kompetens och det ser dessutom olika ut vid lärosäten i Sverige. Tanken är att vi ska stärka samarbetet vid Umeå universitet samt mellan olika lärosäten för att öka rättssäkerheten och kunna ta vara på varandras kompetenser för att bli mer effektiva, säger projektledare Maria Nylén

Utveckla ett gemensamt arbetssätt

Projektet ska utveckla ett gemensamt arbetssätt som synliggörs för sökanden och anställda. Förutom att informationen för studenter och presumtiva studenter kommer att utökas och förtydligas, så kommer även information för anställda finnas tillgänglig på Aurora.

För att öka kompetensen inom området, så bjuder Umeå universitet in till seminarium med tillhörande workshops vid två tillfällen under hösten. Anställda vid Umeå universitet är välkomna att anmäla sig till utbildningstillfällena som leds av Hanne Smidt från European University Association, EUA.

– I början av oktober kommer vi att genomföra fokusgrupper med fakulteterna och institutionerna, Universitetsförvaltningen och studenter. Vi har också tänkt göra studiebesök vid ett par lärosäten, säger Maria Nylén

Kommande år är tanken att vi ska utveckla ett gemensamt arbetssätt vid Umeå universitet och utveckla samarbetet med övriga lärosäten när det gäller bedömningar och ett gemensamt it-system. Universitetet kommer även att delta aktivt vid nationella möten för att få mer inblick och kunna påverka det nationella arbetet.

Parallellt projekt

Projektet En särskild valideringsinsats har gemensamma beröringspunkter med projektet Reell kompetens. Projektet handlar om att utveckla metoder för validering av utländska meriter, bl.a. bedömning av meriter där dokumentation saknas. Universitets- och högskolerådet, UHR, håller i båda projekten på nationell nivå och ska ge stöd till lärosätena i utvecklingen av arbetet.

Seminarium: Hur jobbar Umeå universitet med att värdera sökandes och studenters reella kompetens?

Vid frågor, kontakta

Maria Nylén, Studentcentrum