Nominera till Skytteanskas utbildningsvetenskapliga pris

24 oktober 2017

Styrelsen för Skytteanska samfundet har beslutat att under år 2018 dela ut ett pris på 50.000 kronor till en forskare som lämnat särskilt värdefulla vetenskapliga bidrag inom det utbildningsvetenskapliga området vid något av de norrländska universiteten.

Syftet med priset är:

• att stödja forskningen inom det utbildningsvetenskapliga området
  • att uppmuntra framstående forskare till fortsatt forskningsverksamhet inom detta område
  • att sprida kännedom om Skytteanska samfundet inom de berörda universiteten samt hos en bredare allmänhet

Behörig att erhålla priset:

Priset delas ut till en forskare som bedrivit framstående forskning inom det utbildningsvetenskapliga området och som är knuten till en institution vid ett norrländskt universitet. Vid bedömning av skicklighet skall särskild hänsyn tas till den vetenskapliga meriteringen under den senaste femårsperioden.

Förslag till pristagare år 2018:

Du inbjuds att inkomma med ett motiverat förslag till Skytteanska samfundets styrelse senast den 15 januari 2018.

Förslagen kan skickas till samfundets preses Lars-Erik Edlund, institutionen för språkstudier, Umeå universitet eller till sekreteraren Ulf Wiberg, Skytteanska samfundet, Humanisthuset, 901 87 Umeå, skytteanska@adm.umu.se, vilka också tar emot frågor.

Förslagen skall åtföljas av en inte alltför kort motivering och ett CV. Även andra lärare och forskare inom de nämnda universiteten kan lämna förslag.

OBS! Förslaget bör givetvis inte diskuteras med den föreslagne och inte heller ges offentlighet inom institutionen.

Styrelsen för Skytteanska Samfundet kommer att utse pristagaren under våren 2018 sedan en av styrelsen utsedd beredningsnämnd behandlat inkomna förslag och lämnat sin rekommendation till styrelsen.

Umeå den 24 oktober 2017

Lars-Erik Edlund och Ulf Wiberg