Ett nyinrättat IT-råd ska företräda verksamhetens behov

30 november 2017

Rektor har beslutat att inrätta ett IT-råd vid Umeå universitet. IT-rådet ska utgöra ett beredande och rådgivande organ inför beslut av universitetsdirektören och rektor i IT-strategiska frågor.

Rådet ska i sitt arbete ta hänsyn till IT-behoven för såväl anställda, studenter som besökande vid universitetet.

Bland rådets uppgifter ingår att:

• Föreslå finansieringslösningar för IT-investeringar
  • Bereda förslag på och förankra universitetsgemensam IT-strategi
  • Ge förslag på samordning, prioritering och kvalitetssäkring av IT-investeringsplaner

Hänsyn ska tas till både den akademiska och den administrativa verksamhetens IT-behov, lagmässiga krav, livscykelanalys, vision/delmål, och IT-strategi. Rådet ska föreslå prioriteringar utifrån givna ekonomiska ramar och medverka till ett effektivt resursutnyttjande.

När IT-rådet behandlar frågor eller ärenden som berör någon av de strategiska rådens områden så ska IT-rådet tillse att dessa även behandlas vid aktuellt råd.

IT-rådet ska bestå av åtta ledamöter enligt följande:

• Verksamhetsområdeschefen för infrastruktur (ordförande)
  • Ledning från respektive fakultet samt Lärarhögskolan
  • Överbibliotekarien
  • Biträdande förvaltningschef

Kontakt: Richard Olsson, verksamhetsområdeschef för infrastruktur vid universitetsförvaltningen.