Anders Fällström tackar för sig

30 mars 2017

Efter många år i universitetsledningen lämnar nu Anders Fällström Umeå universitet för att bli ny rektor vid Mittuniversitetet. Han tillträder posten den 1 april. På onsdagen avtackades han vid en ceremoni.

– Det har varit otroligt kul och lärorikt att lära känna Anders, och självklart är det en stor förlust för Umeå universitet att han lämnar oss. Samtidigt är jag glad för att hans skull, önskar honom lycka till i sin nya roll och ser fram mot ett gott samarbete våra lärosäten emellan, sa rektor Hans Adolfsson vid onsdagens avtackningsmingel i Brashörnan, Universum.

Anders Fällström, född 1967 i Sollefteå, har under årens lopp haft många ledande positioner vid Umeå universitet – exempelvis studierektor, prefekt, prodekan, prorektor och nu senast vicerektor för utbildning. Förutom för favoritämnet matematik, med inriktning mot komplex analys, har han alltid intresserat sig för att utveckla utbildning, undervisning och lärande – gärna i ett internationellt sammanhang.

Hur känns det att lämna Umeå universitet?
– Det blir naturligtvis både spännande, roligt och utmanande att börja med något nytt, men just idag känns det mest sorgligt och tråkigt att lämna ett så bra ställe som Umeå universitet. Här har jag verkligen trivts, och universitetet kommer alltid att ligga mig så varmt om hjärtat. Jag kommer att fortsätta följa utvecklingen – och allt som bara blir bättre och bättre – men nu från ett lite längre håll.

Vad är du mest stolt över efter dina år vid Umeå universitet?
– Det finns många olika saker och minnen som värmer, men en sak som sticker ut är klimatet som vi skapat tillsammans i utbildningsstrategiska rådet. Vi utgick från ett läge där fakulteterna hade väldigt sparsam kontakt. Idag görs istället väldigt mycket över gränserna, och alla bidrar med goda exempel för att kunna lära och hjälpa varandra. Det finns helt enkelt ett gemensamt driv i utvecklingen av grundutbildningen vid universitetet!

Vad kommer du att sakna mest?
– Alla människorna! Från de fantastiska administratörerna på matematik och matematisk statistik, till kollegorna i universitetsledningen! Och alla studenter såklart! Här finns så många personer som är fulla av goda idéer, och gör så mycket bra för universitetet och regionen.

Och – vad känns rätt skönt att slippa?
– Jag kan faktiskt inte komma på något som är skönt att slippa – skulle vara att behöva gå en trappa upp för att komma till kaffeautomaten då! Umeå universitet är ju verkligen ett fantastiskt ställe.

Heidi Hansson tar över ansvaret för utbildningsfrågor efter Anders Fällström. Rektor Hans Adolfsson ser fram emot ett bra samarbete med Mittuniversitetet.

Foto: Mattias Pettersson

Efterträdare till Anders Fällström – och ny vicerektor för utbildning – blir Heidi Hansson, professor i engelsk litteratur.

– Jag ser fram emot att ta över ansvaret för utbildningsfrågorna efter Anders Fällström, men vi kommer att sakna hans erfarenhet och överblick, och som en alltid positiv och kunnig kollega kommer han att lämna ett stort tomrum efter sig, säger hon.

Sedan tidigare är Heidi Hansson vicerektor med särskilt ansvar för internationalisering och lika villkor. Från och med den 1 april kommer internationaliseringsuppdraget att delas mellan henne, prorektor Katrine Riklund och vicerektor Dieter Müller.

Heidi Hansson ny vicerektor för utbildning