Ny handläggningsordning för disciplinärenden

26 september 2017

Disciplinära åtgärder får vidtas mot student som försöker vilseleda vid examination, stör verksamheten vid högskolan eller trakasserar annan student eller medarbetare vid universitetet. För att tydliggöra regelverket för, och hanteringen av, disciplinärenden vid universitetets utbildningar på grund- och avancerad nivå har rektor fastställt en ny handläggningsordning som börjar gälla 26 september.

– Den nya handläggningsordningen innebär i princip inga förändringar i sak, utan är mer en beskrivning av hur disciplinärenden på ett effektivt sätt har hanterats på universitetets under flera år, säger universitetsjurist Linda Lundmark.

Syftet med den nya handläggningsordningen är att säkerställa en rättssäker och transparent process i disciplinärenden, ge stöd vid tillämpningen och handläggning av regelverket kring disciplinärenden och för att kunna verka proaktivt inom området.

Handläggningsordningen avser dock inte Tentamensservice (skrivningsbevakningen), som omfattas av Regler och riktlinjer för salstentamen och Handläggningsordning för salstentamen.

Handläggningsordning för disciplinärenden

För mer information, kontakta:

Linda Lundmark
Universitetsjurist