Kunskapsvecka med demokratitema

31 oktober 2018

Nära 600 lärare från främst Västerbotten och Örnsköldsvik var anmälda till årets fortbildningsdagar som startade den 30 oktober. Temat för Kunskapsveckan 2018 var demokrati, och rektor Hans Adolfsson inledde med att hälsa alla välkomna.

I sitt välkomsttal pratade han om hur viktigt det är att universitet och skolor – som arbetar med kunskapsutveckling och bildning – står upp för demokrati, i en tid med ökad populism inom politiken och med politiker som alltmer använder sig av alternativa fakta.
– Vi hoppas att temavalet ska inspirera lärarna till att prata om demokrati med varandra och sina elever, säger Hans Adolfsson.

Han tycker att Kunskapsveckan är ett väldigt bra sätt för universitetet att möta lärare och hålla kontakten med skolan.
– Skolan är en väldigt viktig samarbetspartner och jag önskar att ännu fler lärare skulle ha möjlighet att komma hit. Det här är ett jättebra tillfälle för dem att träffa forskare inom olika ämnen, men också för att ta del av det vi gör inom ramen för skolutveckling och lärarutbildning.

Film: Hans Adolfsson på Kunskapsveckan 2018

Intervju: Inger Nilsson. Film: Simon Öhman Jönsson.