Välkommen till föreläsningar och teater på Kunskapsveckan

17 oktober 2018

Tag chansen att ta del av föreläsningar - och teater! 30-31 oktober arrangeras konferensen Kunskapsveckan för skolans personal. Du som är arbetar här på universitetet eller är student är också välkommen att ta del av de föreläsningar som hålls i Aula Nordica under konferensen. 

Alla föreläsningar hålls i Aula Nordica

Anmälan är obligatorisk. Till anmälan!

Läs mer om föreläsningarna genom att trycka på +tecknet före föreläsningen.

TISDAG 30 OKTOBER

9.30-11.00 Panelsamtal om demokrati

Demokrati och värdegrundsarbetet ska genomsyra hela skolans verksamhet, men är vi överens om vad demokrati är? Är demokratin på tillbakagång? Vad säger aktuell forskning? Vilken roll spelar digitalisering och sociala medier för demokrati?

Medverkande:Sverker Olofsson är moderator. Medverkar gör forskarna Katarina Tomic, Carina Hjelmer, Daniel Nyström, Eva Lindgren, Jesper Enbom och Helen Ärlestig.

12.30-14.00 Klassrummets utmaningar: Skärmkampen - teknikrelaterade utmaningar i och utanför klassrummet. 

Samhällets digitalisering förändrar unga människors liv, i och utanför skolan. Datorer och smarta telefoner, sociala medier och spel, medför stora möjligheter till interaktion, underhållning och lärande, men även utmaningar. Samtal kring ungas teknikanvändning präglas ofta av oro och behov av begränsning, ofta med fokus på skärmtid. För många människor, i och utanför skolan, upplevs situationen som en kamp, en kamp mellan barn och föräldrar, mellan lärare och elever, en skärmkamp. Föredraget består av tre delar. Den första delen problematiserar begreppet skärmtid och hur det inkluderar en rad olika tekniker, syften och kontexter. Den andra delen berör teknikrelaterade utmaningar innanför klassrummets fyra väggar och handlar om hur teknik utmanar elever och lärare. Den tredje delen utgörs av en diskussion kring skärmkampen och livet som ung i dag.

Föreläsare: Mikael Wiberg är professor vid institutionen för informatik

14.30-16.00 Klassrummets utmaningar: Vad kan, får och måste du som lärare göra som myndighetsutövare

Vad kan jag göra om eleven stör? Får jag ta mobilen? Skolan är en myndighet där personalen utövar offentlig makt. Föreläsningen kommer att fokusera på läraren och lärarens roll som myndighetsutövare. Lärare fattar beslut om bland annat betyg, utvisningar, kvarsittningar, omhändertagande av föremål och beslut om särskilt stöd. Med rollen av att vara myndighetsutövare följer många regler och skyldigheter som regleras i skollagen men också i annan lagstiftning. Rättsliga principer som legalitet, objektivitet och offentlighet blir gällande. Föreläsningen tar upp olika verksamhetsnära problem som: Ska en lärare sätta betyg på sina egna barn? Är uppgifter om studieresultat offentliga? I dag är skolan ständigt aktuell i media och det handlar inte sällan om rollen som lärare, men vad säger egentligen lagen?

Föreläsare: Nina Nilsson Rådeström är universitetsadjunkt och studierektor vid Juridiska institutionen.


ONSDAG 31 OKTOBER


9.30-11.00 Normer och lika villkor: Hjälp jag känner mig utanför! - om att bli medveten om normer i klassrummet

"Killar och tjejer, nu måste ni lyssna på vad jag har att säga!" — det finns olika normer som talar om för oss människor hur vi ska vara och hur vi ska leva våra liv för att passa in. Beroende på till exempel kropp, sexualitet eller könsuttryck ges vi olika rättigheter och möjligheter i samhället. För den som på ett eller annat sätt befinner sig utanför en norm kan normen bli väldigt synlig och upplevas som begränsande och exkluderande. ''Min klass består av två svenska barn och resten invandrarelever" — normer blir synliga när någon bryter mot dem och vi är alla del i skapandet och förändringar av normer. Därför är det viktigt att fråga sig vilka normer en själv förmedlar i till exempel ett klassrum. Att bli mer normkritisk som pedagog innebär att sätta på sig ett par nya "glasögon" och ifrågasätta gamla sanningar. Den här föreläsningen tar upp hur normmedvetenhet och normkritik kan vara redskap för förändring och utveckling i skolors antidiskrimineringsarbete.

Föreläsare: Susanne Holst, universitetslektor i etnologi och kulturanalys.

12.30-14.00 Normer och lika villkor: När ska min åsikt spela någon roll? En  studie om elevers delaktighet och lika villkorsarbete. 

Mellan Umeå kommun och Umeå universitet pågår ett samverkansprojekt kring elevers arbetsmiljö vilken är utgångspunkt för denna presentation. Syftet är att kritiskt granska svenska grund- och gymnasieskolors lika behandling- och systematiskt kvalitetsarbete med fokus på elevers upplevelse av delaktighet. Analysen bygger på ett 10 fokusintervjuer med 43 elever vid fyra skolor. En utgångspunkt för studien är att lärare tillsammans med eleverna ska arbeta fram gemensamma regler för hur man ska arbeta och interagera inom den egna gruppen. I analysen synliggörs dock att eleverna upplever att man inte tar hänsyn till deras erfarenheter och uppfattningar i lika behandlingsarbetet. På skolorna är arbetet organiserat så att en ojämlik maktrelation mellan vuxna och eleverna skapas och vidmakthålls. På det sättet riskerar man att elevernas röster tystnar och de berövas sin rätt till delaktighet och inflytande.

Föreläsare: Britt-Inger Keisu, docent i sociologi, Föreståndare Umeå Centrum för genusstudier (UCGS), Björn Ahlström, F.Dr Sociologi, Centrum för skolledarutveckling

14.30-16.00 Teater: Varför ska vi ha demokrati?

Föreställningen är en skolföreställning som under våren spelats för förstagångsväljare i Västerbotten, elever i årskurs 2 och 3 på gymnasiet. Vi hoppas att föreställningen ska inspirera dig i dialogen om demokrati och rösträtt med dina elever! Varför ska jag rösta, spelar ingen roll om jag röstar eller inte, politik är bara käbbel och tråkigt som andra få ta hand om. Vi kommer ju alltid ha demokrati i Sverige! Jag orkar inte bry mig. Är verkligen demokrati det bästa styret? Är det inte enklare om en person bestämmer allt? Vad gör min röst för skillnad och vad är det för ideologier som partierna har i grunden? 

Medverkande: Föreställningen är ett samarbete mellan teatergruppen Unghästen och Lena Berggren, docent i historia vid Umeå universitet, en av Sveriges främsta experter på fascism.

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.