Nya projekt skapar högtryck på UPL

21 november 2018

AKTUM Implementering av digital salstentamen, färdigställande av en utbildning i hållbar utveckling, och utveckling av undervisning för stora studentgrupper i en ny högteknologisk aula. Det är några av de projekt som Universitetspedagogik och lärandestöd, UPL, sjösätter under det kommande året.

Eva Svedmark, föreståndare för Universitetspedagogiskt lärandestöd, UPL.

Foto: Ulrika Bergfors

Den universitetsövergripande verksamhet som UPL bedriver består framförallt av högskolepedagogiska kurser, verkstäder
och seminarier för undervisande personal vid universitetet.

Utöver detta står verksamheten också för drift av de universitetsgemensamma
systemen som används i undervisningen, så som Cambro, Moodle,
UmUPlay, med flera.

UPL skräddarsyr dessutom ofta utbildningar för personal vid institutioner och enheter efter behov.
— Vi har en verksamhet på UPL som är efterfrågad och som växer, vilket är väldigt roligt. Högskolepedagogik och att professionalisera
den akademiska lärarrollen för att främja lärande är ett område som växer internationellt och därför har vi i höst förstärkt enheten med tre nya lektorer, säger Eva Svedmark, universitetslektor och föreståndare
vid UPL.

Flera tunga utvecklingsprojekt

Vid sidan av den ordinarie verksamheten med kurser och stöd till digitala system är UPL även del av ett antal pedagogiska utvecklingsprojekt som Digital salstentamen och Rum för lärande.

För närvarande passerar cirka 400 av universitetets lärare genom verksamheten vid UPL varje år. Det handlar dels om fortbildning av lärare för grundutbildning, men också om utbildning i forskarhandledning.När det gäller de olika projekt som UPL arbetar med är utveckling av digital salstentamen det som är fokus just nu. Förnärvarande pågår en pilot och tanken är att examinationsmetoden ska implementeras på hela lärosätet under hösten 2019.

Kurs om hållbarhetsperspektiv på undervisning

Ett annat projekt som sjösätts under det kommande året är kursen Utbildning för hållbar utveckling. Kursen är framtagen av UPL och Teknisk-naturvetenskaplig fakultet i samarbete och ges just nu som en pilot för lärare på den fakulteten.
— Detta är en ambitiös utbildning som berör hållbarhet utifrån flera olika vinklar och med utgångspunkt i FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling.

I framtiden vill UPL kunna erbjuda kursen till undervisande personal vid hela universitetet, som ett led i att stärka grundutbildningarna på detta område, säger Eva Svedmark.

Ökande teknikmognad bland lärare

Informations- och kommunikationsteknik, IKT, är i dag en viktig del i en lärares kompetens. Eva Svedmark anser att tekniken i många fall erbjuder metoder för att bedriva undervisning med hög kvalitet. Hon kan även se att det finns en annan teknikmognad nu än för bara fem år sedan. Till exempel använder
i princip alla utbildningar en lärplattform i dag, vilket inte var självklart tidigare.

Digitalt stöd för undervisning är inget som bara sker inom nätundervisning. Ett tredje område som UPL kommer arbeta med under 2019 är nya undervisningsformer för den nya Aula Biologica, en lärosal som med arkitektiska och tekniska lösningar gör det möjligt att bedriva flexibel utbildning för betydligt större grupper och med större variation än bara föreläsningar.

Aulan som kommer att vara klar för användning hösten 2019 byggs i dag med inspiration från KTH i Stockholm och flera universitet i USA där det finns liknande
lösningar.

Teknik i utbildning — inte ett självändamål

Även om det är kul med ny teknik ser Eva Svedmark också problem med den tekniska utvecklingen inom pedagogiken:

— Teknik ska användas i utbildning där den tillför, möjliggör eller höjer utbildningens kvalitet. Det är viktigt att nya metoder och lösningar har stöd i utbildningsvetenskaplig forskning innan allt för stora omställningar
görs.

— Självklart ska Umeå universitet ligga i framkant med det som händer på denna front i Sverige och i världen. Dock ska vi vara noga med att även undervisningens form ska vila på vetenskaplig grund, inte bara dess innehåll, säger Eva Svedmark.

Denna artikel publicerades i tidningen Aktum nr 2 2018.