Nominera hedersdoktorer vid Medicinska fakulteten 2018

8 februari 2018

Alla ledamöter i Medicinska fakultetens fakultetskollegium inbjuds att lämna förslag på hedersdoktor/-er år 2018. Nominera senast måndagen den 26 februari.

Förslaget ska innehålla:

• en kort presentation av den person som föreslås,
  • en motivering varför just den personen, ur det samlade fakultetsperspektivet, bör utses till hedersdoktor,
  • fullständig och aktuell adress till den föreslagna personen,
  • uppgift om vem som ska fungera som värd för personen i anslutning till årshögtiden. Värden är också ansvarig för att textunderlag till festskrift osv, levereras i tid till universitetets ceremonimästare.

Hävdvunna regler att uppmärksamma

Det är kutym att man inte utser någon till hedersdoktor som hedrats av motsvarande fakultet vid annat svenskt universitet.

Det är också kutym att man inom landet inte ger samma doktorstitel till samma person, vilket betyder att har man redan avlagt exempelvis medicine doktorsexamen vid ett svenskt universitet bör man inte utnämnas till medicine hedersdoktor i Sverige. Har personen däremot avlagt motsvarande examen inom övriga Norden eller utomlands föreligger inget hinder.

För övrigt erinras om att merparten av fakultetens hedersdoktorer är män, varför fakultetsledningen gärna ser förslag på kvinnliga kandidater.

Förslag till kansliet

Förslag till hedersdoktor ska vara fakultetens kansli tillhanda senast måndagen den 26 februari.

Förslagen skickas till Anna Lundberg, anna.lundberg@umu.se

Beslut om hedersdoktor/-er fattas av fakultetsnämnden vid sammanträdet i april, efter beredning av fakultetens Forskningsstrategiska nämnds sammanträde i mars.

Installation av hedersdoktorer äger rum vid universitetets årshögtid lördagen den 20 oktober 2018.

Enligt uppdrag
Anna Lundberg