Caroline Sjöberg: Ännu ett steg mot ett arktiskt universitet

9 april 2018

Tillsammans med universitetsledningen vid UmU och vår motsvarighet på Universitetet i Tromsö (UiT), besökte jag Svalbard förra vecka. Programmet var väl fyllt med såväl intressanta diskussioner och benchmark, som med spännande studiebesök.

Väderprognosen spådde minus 15-18 grader och sol. Såväl varma tröjor som sockor och förståndiga skor packades således. Longyearbyen, återfinns på breddgrad 78ºN (för att få lite perspektiv kan det vara intressant att notera att; Tromsö återfinns på 69ºN, Umeå ligger på 63ºN, Stockholm på blygsamma 59ºN och Göteborg på 57 ºN).

Svalbard är en norsk ögrupp, om än med en hel del unika regelverk, belägen i Norra Ishavet (Arktis) och med Spetsbergen som största ö. Longyearbyen är huvudort och det administrativa centrumet. Invånarantalet på Svalbard uppgår till 2500 (antalet isbjörnar är 3000!).

Öarna har ett spännande klimat som inkluderar såväl polarskymning och polarnätter som midnattssol.

En internationell forsknings- och studieort med unikt läge

Som en del av vårt program fick vi en presentation av The University Centre in Svalbard (UNIS). Denna norska forsknings- och utbildningsinstitution har genom sitt geografiska läge unika förutsättningar! De undervisar och bedriver forskning med arktisk inriktning inom; biologi, geologi, geofysik och teknologi. Organisationsformen är helägt aktiebolag (ägare är norska staten), med kompletterande samarbetsavtal med samtliga åtta norska universitet. UNIS grundades 1993 och hade under sitt första verksamhetsår 23 studenter och 7 anställda. Idag sysselsätter centret 70 medarbetare och 794 studenter.

De internationella inslagen är påtagliga! Enbart hälften av medarbetarna vid UNIS är norrmän, bland studenterna finns 45 olika nationaliteter representerade och andelen internationella studenter uppgår till 50 %.

UNIS är, inte oväntat, världens nordligaste utbildningsinstitution. Lokalmässigt är de inkvarterade på Svalbard Forskningspark, som även inhyser ett antal andra spännande verksamheter; Norsk Polarinstitut, Svalbard museum, Kunsthall Svalbard, Svalbard Science forum och European Incoherent SCATter scientific association (EISCAT).

Världens största och nordligaste satellitstation

Ytterligare ett spännande studiebesök genomfördes. Denna gång på världens största satellitstation; Kongsberg Satellite Services (KSAT). Här nerladdas data från satelliter, för såväl forsknings som för mer kommersiella syften. KSAT anlitas av ett stort antal globala kunder och avnämare och finns runtom i världen. Eftersom i princip alla satelliters omloppsbanor passerar Svalbardsstationens täckningsområde är läget perfekt! Även om förutsättningarna klimatmässigt kan vara en utmaning.

Stationen är hänförande vackert belägen på Platåberget. En makalös vy över knappt fyrtio klotformade antenner, utspridda över det snötäckta, vidsträckta landskapet, möter vid ankomst. Det är nästan overkligt, mäktigt och imponerande!

Longyearbyen är en plats i omvandling! Samhället fortsätter att gå från ett kolgruve- och industrisamhälle mot ett högteknologiskt kunskapssamhälle och turistresmål, med nya och innovativa lösningar i fokus.

Samarbeten och utbyten med Universitetet i Tromsö (UiT)

UmUs ledning träffar UiTs dito ungefär en gång per termin. Det är ett av våra viktigaste alliansuniversitet, med vilket vi har ett nära och givande samarbete. Diskussionerna ägnades denna gång bland annat åt att resonera kring hur vi gemensamt ska arbeta med att profilera arktisk forskning.

För universitetsförvaltningens del utbyter vi naturligtvis information kring och om administrativ utveckling. UiT:s administration, framförallt stabsfunktionerna, är för närvarande under översyn och vi har kommit överens om ett studiebesök hos oss på UmU i september 2018. Förutom att utbyta erfarenheter, är tanken att vi då även mer i detalj ska diskutera ett utbytesprogram för administrativ personal. Sådana planer har funnits länge och nu börjar det bli dags att formalisera och sjösätta det. Vi kommer att diskutera vilka områden som kan vara lämpliga, urvalskriterier, omfattning, uppföljning, mm, vid ett kommande förvaltningsledningsmöte.

Besök på Svalbard - spetsteknik i ett sagolandskap.

Foto: Caroline Sjöberg

// caroline