Ali Foroutan-Rad: GDPR trädde i kraft, fyllde inkorgar och väckte tankar

28 maj 2018

Det kan knappast ha undgått någon att GDPR infördes i fredags, den 25 maj. Ju närmare dagen desto fler mejl från företag och organisationer som upplyste om sin hantering av personuppgifter om mig.

Även om det inte var totalt överraskande slogs jag av att uppgifter om mig finns i så många sammanhang. Jag har fått flera hundra mejl, ändå var offentliga verksamheter inte inkluderade i dessa mailutskick.

Hur mycket uppgifter finns om mig, i vilka sammanhang och hur utvecklas det hela?

Jag använder larmtjänst med tillhörande app där jag på distans kan ställa in och ändra olika nivåer av larm, tilldela tillfälliga koder till den som ska in i huset, eller tillfälligt slå av larmet för att släppa in hantverkare, styra belysningen, få larm i mobilen vid inbrott, elavbrott, störning i värme, vattenläcka, osv.

Om jag glömde låsa dörren är inget bekymmer längre. Om frågan "glömde jag slå av kaffebryggaren eller spisen" dyker upp när jag är på väg till flyget är inte heller något bekymmer. Jag kan genom appen stänga av uttaget till bryggaren eller få vaktbolaget att åka hem till mig och kontrollera. Detta i avvaktan på att få en bryggare som kan vara uppkopplad på Internet.

Alltmer uppkopplade

Redan idag finns tekniker för att via internet styra värme, spis eller tvättmaskin, börja mattillagning inför hemkomst, ha kyl, frys och andra prylar som inventerar sitt innehåll, gör handlingslista eller till och med beställer, säng som känner av om och hur man sover och anpassar komforten.

Så långt har jag inte kommit, inte än. Däremot har jag en robotdammsugare som kan sättas igång via mobilen. Min oro att denna dyrgrip skulle störta ner i trappöppningen från övervåningen stillades ganska snart. Den är mycket bättre än mig, säger min fru och jag skriver under, på att observera hinder och fallrisker och omdirigera sin färd.

Min bil guidar mig i ökad Eco Driving, stannar motorn vid rödljus, varnar för halka och vid överträdelse av trafiklinjer, gör automatiskt fartsänkning och inbromsning vid hinder eller om jag "försöker" köra mot rött.

Tekniken finns, om än inte i min bil och mitt hem, att varor man beställer eller som beställs av ens kyl och frys direkt levereras till bilen eller hemmet av leverantör som man delar sin digitala nyckel med.

IoT (Internet of Things) eller Sakernas internet, uppkopplade prylar och tjänster intar våra arbetsplatser och liv. Dessa saker blir allt mer intelligenta och i kombination med automatisering och robotisering gör allt större intåg och förändrar ens tillvaro.

Accelererat behov av lagring och skydd av data

Digitaliseringen innebär också att det samlas in en massa data, bl a om individer, om hur man rör och beter sig, använder sina prylar, vad man köper, äter, dricker, etc. Min robotdammsugare har exakt koll, säkert betydligt bättre än mig, på hur planlösningen i mitt hus, möblering, etc. ser ut och den informationen lagras på servrar någonstans.

Din hälsoapp, hälsoarmband, glukosmätare eller uppkopplade löparskor håller också koll, guidar, larmar, lagrar och utbyter data om dig.

Säkerhet får självklart alltmer fundamental och central betydelse. Att hacka in sig och se till att jag inte kan ta mig in i huset eller köra min bil, eller att din uppkopplade säng ter sig underligt, är exempel på snällare digitala bus. Hur kan intrång och sabotage i elakt och kriminellt syfte te sig och hur kan vi förebygga sådant?

Utvecklingen driver på otroligt snabbt och ger upphov till förändringar av verksamheter, affärsmodeller, lagar och förordningar. Drivkraften och intresset är störst och mest påtagligt inom industri och jordbruk men även privata livet och övrigt arbetsliv utsätts för snabba förändringar och intåg av allt fler uppkopplade och alltmer intelligenta ting.

Alltmer personlig data

Mängden data och behovet av datalagring växer exponentiellt samtidigt som växande frågor om gott och ont med teknikutvecklingen, vems behov styr, digital klassindelning och digital analfabetism aktualiseras.

Vad händer med Generation Z:s intåg i arbetslivet? Mitt yngsta barnbarn fyller 1,5 år om 2 veckor. Han fick sin första padda för 3 månader sedan. Hur ska hans skolgång och fortsatt utbildning att utformas? Hur kommer hans uppkopplade liv att te sig? Hur kommer hans förväntningar och krav på arbetslivet att se ut?

Visst har det varit en match att ta sig an alla de hundratals mejl jag har fått i anslutning till GDPR:s införande. Jag undrar, hur många tusentals mejl skulle det ha kunnat bli om GDPR införts om 5-10 år med tanke på hur mycket personlig data vi delar med oss och kommer att dela med oss med den pågående utveckling som syftar till att underlätta vardagen för oss?

//Ali Foroutan-Rad, Verksamhetsområdes- och enhetschef ITS

Redaktör: Anja Axelsson