Caroline Sjöberg: Var tog maj vägen?

4 juni 2018

Tiden går fort när man har roligt och inte minst när det är mycket på gång. Allt ska helst vara klart och hanterat innan semestrarna börjar! De gångna veckorna har således varit väl fyllda.

Bland annat besökte Strategiska rådet för administration (som vi tilldelat akronymen RADON) Uppsala universitet och Universitets- och högskolerådet den 23-24 maj.

Vi blev mycket väl mottagna vid båda besöken. Vid det inledande mötet på Uppsala universitet träffade vi våra motsvarande funktioner och diskuterade kring frågor som kvalitetsarbete och verksamhetsplanering. Som alltid är benchmarking oerhört nyttigt och vi fick med oss hem ett antal tankar och funderingar, som vi kommer att arbeta vidare med.

Vid besöket på Universitets-och högskolerådet fick vi en presentation av myndighetens verksamhet sedan bildandet 2013 och uppdaterades på aktuella frågor som rådet nu arbetar med, t.ex.; förvaltningsstrategi för antagningssystemet (NyA), utvärdering av lärarlämplighetsförsöket, pilotstudie om digitalisering av högskoleprovet och uppdraget rörande bedömning av reell kompetens.

Mycket intressanta och givande dagar!

Arbetsmiljöarbete på olika nivåer

I NMI:ns (medarbetarenkätens) fotspår går arbetsmiljöarbetet vidare, såväl universitetsövergripande som inom förvaltningen.

Arbetsmiljökommittén har haft sitt sista möte för terminen och diskussion om undersökningens resultat och åtgärder med anledning av detsamma stod naturligtvis på agendan. Gruppen fick även en presentation av säkerhetschef Jörgen Sandström och säkerhetssamordnare Lisa Redin avseende arbetet med att utveckla och revidera universitetets krisorganisation. Ett viktigt arbete som också kommer att lyftas på kommande universitetsstyrelse.

En översyn av UmUs arbetsmiljöpolicy har initierats. Nuvarande dokument fastställdes 1999 och sedan dess har vi bland annat fått en ny arbetsmiljöföreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö (AFS 2015:4) som vi behöver inarbeta. Arbetsmiljösamordnare Anna Mothander från Personalenheten leder översynsarbetet och en första workshop genomfördes den gångna veckan.

Vid densamma diskuterades både i visionära termer, dvs. kring hur en ideal arbetsplats borde se ut, och kring vilka konkreta förbättringsområden som bör fokuseras på för att nå bäst effekt. Vid workshopen deltog arbetsmiljökommitténs ledamöter (utökad med samtliga fyra huvudarbetsmiljöombud) och personal från Personalenheten (bl a lika villkorshandläggare och utvecklingskonsulter inom arbetsmiljö). Studenterna representerades av studenthuvudarbetsmiljöombud och studiesocialt ansvariga.

Vid samverkan (FSG) den 24 maj diskuterades förvaltningens fortsatta arbetsmiljöarbete tillsammans med de fackliga organisationerna och förvaltningens huvudskyddsombud. Vi gick igenom enheternas NMI-resultat och resonerade om åtgärdsbehov. En av de aktiviteter vi genomför gemensamt för hela förvaltningen är vår seminarieserie och det har varit roligt att ta emot den redan nu positiva responsen!

Jag påbörjar i dagarna mina utvecklingssamtal med förvaltningens verksamhetsområdeschefer. Denna omgång kompletterar jag med att träffa enhetscheferna för ett utvärderingssamtal. Syftet med dessa samtal är bland annat att få återkoppling på hur de upplever att vår, ett och ett halvt år gamla organisation, fungerar. Det ger mig också en möjlighet att på enhetsnivå följa upp det fortsatta arbetet med NMI-resultaten.

Frågan om hur vi ska arbeta med vår interna kommunikation lyfts också vid dessa samtal!

Foto: Caroline Sjöberg

// Caroline