Rektorsmöte i London

20 juni 2019

Rektor Hans Adolfsson befinner sig just nu i London, för ett rektorsmöte med representanter för svenska och brittiska universitet.

Rektorer från Storbritannien och Sverige möttes i London för att diskutera samarbete om utbildning och forskning.

Foto: The Russell Group

De svenska universiteten och deras rektorer som är på plats i London ingår i Huvudmannarådet för Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Hans Adolfsson är ordförande i rådet.

Bland diskussionsämnena under dagarna i London finns förstås hur samarbetet mellan universiteten i Storbritannien och Sverige ska fortsätta efter Brexit.

- Om vi menar allvar med att medverka till lösningar på utmaningar i samhället måste vi samverka över gränserna, säger Hans Adolfsson. Universiteten i Sverige och Storbritannien är starka partner på ett antal områden inom både utbildning och forskning och jag ser ingen anledning till att detta skulle förändras i framtiden.

De svenska rektorerna möter The Russell Group of Universities som representerar 24 brittiska universitet. Gruppen bildades 1994, i syfte att arbeta för att behålla en hög standard på forskning och utbildning. De samarbetar också med många utländska universitet och organisationer.

Redaktör: Inger Nilsson