Plan för att Umeå ska nå klimatneutralitet

13 oktober 2021

Forskare från flera fakulteter på Umeå universitet har deltagit i projektet Klimatneutrala Umeå 2030 och identifierat åtgärder som är viktiga att genomföra för att nå målet om klimatneutralitet.

I projektet Klimatneutrala Umeå 2030 har det i bred samverkan formats en färdplan för att nå en klimatneutral stad.

Foto:

Tillsammans med Umeå kommun och Umeå energi har Umeå universitet precis avslutat den första delen i projektet Klimatneutrala Umeå 2030. I projektet som har pågått i två år har en färdplan mot det klimatneutrala Umeå tagits fram. Forskare från flera fakulteter på Umeå universitet har deltagit och identifierat åtgärder som är viktiga att genomföra för att nå målet om klimatneutralitet.

- Samtidigt som den första delen av projektet har avslutats har nya medel, för att ta nästa kliv, precis beviljats. Hela projektet där Umeå kommun är huvudman har beviljats 10 miljoner kronor och planen är att nu skala upp arbetet, säger Lisa Redin, samordnare för universitetets medverkan i projektet.

Alla samhällsaktörer, företag, akademier, offentliga organisationer, civilsamhälle och invånare, har ett ansvar att tillsammans genomföra nödvändiga förändringar för att bromsa klimatförändringen och dess effekter. Därför har det i projektet Klimatneutrala Umeå 2030 i bred samverkan formats en färdplan för att nå en klimatneutral stad, Umeå klimatfärdplan.

I arbetet med färdplanen har studier och möten genomförts där förutsättningar, åtgärder och inte minst samarbeten som måste implementeras för att lyckas med Umeås klimatomställning identifierats och analyserats. I del två av projektet är planen att fler organisationer ska ansluta till klimatfärdplanen.

- Tillsammans med Umeå kommuns digitala verktyg för klimatomställning och de identifierade klimatåtgärderna bör färdplanen kunna ge struktur och sammanhang åt det breda klimatarbetet, säger Lisa Redin.

Mer information

Läs mer om vad som görs i projektet på Umeå kommuns sida om Klimatneutrala Umeå 2030. Under hösten 2021 kommer klimatfärdplanen att bli tillgänglig via denna sida.

Har du frågor

Kontakta Lisa Redin, samordnare för miljö och säkerhet på Umeå universitet och universitetets koordinator för projektet Klimatneutrala Umeå, 090-786 68 10, lisa.redin@umu.se.