Föreståndare för Arktisk forskarskola sökes

16 juni 2021

Den 18 maj beslutade rektor att bevilja medel till Arktisk forskarskola med inriktning mot hållbar utveckling. Nu söker man en föreståndare för forskarskolan. Du som har en tillsvidareanställning som lektor eller professor vid Umeå universitet är välkommen med din intresseanmälan senast 31 augusti.

Arktisk forskarskola med inriktning mot hållbar utveckling blir en tvärvetenskaplig forskarskola inom ramen för satsningen Insatser i syfte att stärka forskning och utbildning (Dnr: FS 2021/386). Forskarskolan ska:

• bidra till att utveckla och samordna arktisk forskning och forskarutbildning,
  • stödja mångvetenskaplig arktisk forskning med ett samhälleligt ansvar,
  • inspirera till tvärvetenskapliga initiativ inom kunskapsområdet vid Umeå universitet, och
  • verka för att komma till nytta för det omgivande samhället.

Satsningen innebär delfinansiering av 16 doktorandtjänster, som fördelas lika mellan universitetets fakulteter. Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum) är organisatoriskt ansvarig för forskarskolan och dess genomförande.

Om uppdraget som föreståndare

Uppdraget som föreståndare är på 50%. Din huvuduppgift blir att bygga upp och leda den arktiska forskarskolans verksamhet. Redan under höstterminen 2021 inleds arbetet med att etablera och starta forskarskolan, exempelvis genom antagning av doktorander. Föreståndaren ansvarar för den löpande verksamheten som till exempel kursverksamhet, workshops, ekonomi, och att ha kontakter med handledare, doktorander och deltagande externa parter.

För att vara aktuell för uppdraget ska du ha en tillsvidareanställning som lektor eller professor vid Umeå universitet. Bland övriga kvalifikationskrav finns att ha god insyn i forskarutbildning och ha handlett doktorander.

Läs mer om uppdraget och gör en intresseanmälan senast 31 augusti 2021